Recent Posts

Monday, July 22, 2013

Akok Durian

Assalamualaikum..


menu untuk berbuka Sabtu hari tu.. dah lama nak cuba buat akok durian.. akhirnya berjaya jugak, lagi pun memang dah tak kuasa nak abiskan stok isi durian dalam fridge tu.. nak buat crepe, puasa2 ni malas pulak.. sebelum puasa hari tu teringin juga nak cuba buat kek durian ala2 SR tu.. tapi tak sempat pula, tengok lah camana nanti...



resepi lebih kurang sama dengan resepi akok kat SINI dan SINI
cuma saya olahkan sedikit mengikut kesesuaian rasa manis akok tu.. Rasanya pun ok lah, takde lah manis sangat. kali ni gandakan adunan, buat lebih sikit untuk diberikan kepada jiran. kebetulan pula ada satu jiran tu, diorang balik kelantan. malam sebelum isyak, diorang balas bekas dengan akok juga.. tapi akok jagung hihi ada juga terselit jala emas dan buah tanjung kalau tak silap nama kuih tu hihi.. alhamdulillaaah :)


AKOK DURIAN
BY :Atie

Bahan-bahan :

5 biji telur
200 ml pati santan / 1 kotak santan KARA
160 ml air
100 gram gula perang 
40 gram tepung gandum
1 sudu teh perisa pandan/ pandan paste
3 ulas isi durian
secubit garam halus

Cara-cara :
  1. Dalam satu bekas, satukan kesemua bahan kecuali air dan isi durian.
  2. Blend hancur isi durian bersama air.
  3. Tuangkan isi durian ke dalam bekas yang mengandungi bahan2 lain tadi.
  4. Kacau semua bahan sehingga sebati dan tapiskan jika perlu.
  5. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan yang telah disapu minyak sebentar.
  6. Keluarkan acuan dan isi adunan sehingga penuh dan bakar selama 10 minit dengan menggunakan api atas dan bawah. Kuih ini akan mengembang ketika dibakar dan akan mengecut setelah dikeluarkan dari oven.

ok, selamat mencuba ye :)




5 comments:

adda syuhada said...

sedapnya akok ni..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya... Cantik kejadian akok Atie ye ;)

Anonymous said...

mudahnyer... okes, petang nie try buat...tq...(zatul)

rostina76 said...

Salam Atie.....teringinnya nak bt tapi xdak durian. Nak try yg akok jagung Atie dlu la. halal Resepi ye.tq

fazianbatrisyia said...

sedapnya akok. rumah bonda durian da gugur...bila nak balik ni, boleh dapat durian fresh...kutip sendiri