Recent Posts

Friday, March 18, 2011

trifle choco pudding...syok je

assalamualaikum..

sebenarnya buat trifle nih dua hari lepas.. tiba2 rindu plk ngn trifle yg biasa kita buat mcm kat sini . be4 ada ronda2 fp kak rinn tertengok trifle best kt situ... so ambik inspirasi dari trifle kak rinn la nih. nak tengok, klik sini
resipi trifle yg selalu atie buat panduan sila tengok kt bawah

ingredients :

1 vanilla swiss roll - ikut suka,pandan pun sedap jgk
( potong 1/2 inci tebal,& potong 2 lg pastu susun dlm bekas)
1 tin of fruit cocktail-sejatkan n simpan dia punya jus
1 1/4 packet of srawberry jelly (110g)-saya guna sekotak kristal jelly NONA perisa limau/oren
500 ml water
vanilla essence

(A) mix together

4-5 sudu tepung kastard
4-5 sudu gula
225ml susu cair-masuk 1tin pun xpe
350ml air- 2cwn air
-campur semua bhn kt atas n masak smpai kastard 2 masak
-mmg bila masak 2, mcm lembik sikit..tp bila dah sejuk nanti ok lah

cara2:
-susun swiss rollyg dipotong ke dalam bekas.tuangkan jus koktel atas kek td hingga rata.agak2 sampai kek bleh serap jus 2,jgn sampai lebih jus plk.. nanti jd lembik.
-bila kastard dah masak,tuangkan atas kek td dan bleh sejukkan dulu dlm peti
-masak agar2 ( klu pakai kristal jelly NONA, ikut arahan masak kt belakang kotak je)
-kemudian tuangkan agar2 td ke atas kastard.
-susun kan buah2 koktel atas agar yg masih cair.



cuma kali nih atie lapiskan jelly 2 paling bawah sbb bila dah terlangkupkan bekas, jelly 2 akan berada kat atas mcm dlm gambar 2la... kali nih atie pakai jelly perisa raspberry dan buah peach dlm tin gara2 nak abiskan stok sbb dah nak luput tarikhnya.. yg paling tak tahan, trifle kali nih semestinya sbb ada lapisan cekelat tuh hehe


RICH CHOCOLATE PUDDING
Bahan-bahan:
1/2 cawan serbuk koko
1 awan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter
1 paket serbuk agar2 (Tanpa perisa)
Cara-cara:
1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.


jelly kat atas tuh asyik menari2 je masa nak bergambar hehe nasib tak jatuh:)
masih belum berpuas hati ngn hasilnya..
takpe, next time buat lg hehe


9 comments:

~syue~ said...

wah! nyum nyum nyum... :)

Anne said...

wahhh atie pandainye buat kek.nampak sedap tu..

nik rosmawati said...

sedapnya tengok trifle ni.yummy

Anonymous said...

kak..mcm mane ade coklat2 tue..akak masukkan coklat cair ke?

atie @ ejay said...

>>cik ano
coklat tu pakai resipi rich chocolate pudding mcm resipi kat atas tu:)

Rohah said...

salam...cantekk n menyelerakan..

Anonymous said...

maksudnye just tukar kastard kpd rich coklat pudding la utk nk wt wrna coklat tu ye???

atie @ ejay said...

cik ano..
yup:)

nurgeniusnyx said...

salam.
suke sgt tgk design triffle ni.
Kemas n cantik.
Camne nk hasilkan corak lapisan kek n choco rich pudding tu?kek tu kene susun jarang2 ke cmne?