Recent Posts

Friday, April 22, 2011

talam sagu

 assalamualaikum...

sebenarnya dah lama nak try buat sendiri kuih talam nih...biasa klu nak  makan beli je. paling saya suka ialah talam keladi.. dah lama dah beli tepung beras, sbb ada cita2 nak buat sendiri tuh hehe tapi sbb en.suami sgt " tak berapa" ngn kuih2 tradisional nih, jd kurang bersemangat plk nak buat.


sehari dua nih tengok ada beberapa belog masakan duk tayang plk talam sagu.. nampak sedap sgt. 1st time nengok talam sagu nih kat blog kak anim.. pastu rumah kak mas, dapur nieza pun tayang jugak.pastu terguda ngn jelingannya dr dapur kak ita. memang dah tak tertahan dah. nak kena cuba jgk. jd, mintak en.suami belikan biji sagu malam td... since auni masih cerah mata, kul12.30 malam, kita masuk dapur buat benda nih hehe jd pagi tadi bersarapan ngn talam sagu lah.. mmg sedap sgt rasanya. nih 1st time saya makan talam sagu ehehe en.suami pun kata sedap.


 copy dr belog kak anim
 bahan2 lapisan bawah
2 cawan santan cair (saya pakai santan kotak je )
1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
1/2-1 cawan gula pasir-akak letak 1 cawan (saya letak secawan jgk )
garam secukup rasa
pewarna merah secukupnya ( saya letak pandan paste + violet color )

cara membuat

Sapu acuan dengan minyak dahulu
Gaulkan semua bahan hingga sebati
Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min
Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu
Letak adunan lapisan atas


bahan2 lapisan atas
3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam

cara membuat
Gaulkan semua bahan supaya rata
Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan)- saya pakai kuali biasa je dan kacau sebentar atas api
Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus lagi lagi selama 20 minit

12 comments:

Sheila Shafeareen said...

As'slam..sini pun ada jugak ye.akk pun baru buat tadi..jamu utk tetamu..sdp kan sejuk dan nyaman je sagutu...

K.Nor said...

cantiknyer kaler talam tu.. putih dgn purple.. very2 nice :)

Hanim said...

cantik colornya...tertawan hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam kenal.

cantik pulak bentuk hati tu..
guna acuan ke tu?

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

dah sampai sini rupanya..cantik colour purple

atie @ ejay said...

>>kak sheila
mmg sedap kak..nyaman je tekak, lemak2 sejuk gitu hehe

atie @ ejay said...

>>kak nor
atie pun suka jgk kombinasi color nih:)

atie @ ejay said...

>>hanim
menawan tertawan ye hehe

atie @ ejay said...

>>kak rin
salam kenal jgk.. hehe atie pakai acuan agar2/puding:)

atie @ ejay said...

>>kak nazrah
1st time makan puding sagu..sedap rupanya

Mamamya said...

bestnya kuih talam....t'ingin nak buat talam ubi tp smpi arini x buat2 lagi sbb takut x jadi..hehehehe...

eh..samalah kita..en.suami x suka makan kuih2 tradisional or yg manis2...klu buat...jiran2 lah yg kenyang...:D

atie @ ejay said...

>>mamamya
tulah pasal... klu makan pun cikit-cikit je:)