Recent Posts

Thursday, April 21, 2011

puding coklat penambat hati

assalamualaikum...

salam di petang hari.. sini baru je lepas hujan lebat.. tp sejuk2 pun, laju aje tekak nih telan puding yg sejuk2 gitu hehe. buat nih pagi tadi.. pastu lepas makan tengahari tadi terus boleh makan. terliur sgt tengok puding nih lepas kak ummi tayang kat rumah dia malam tadi hehe



PUDING COKLAT PENAMBAT HATI
Resepi: kak ummizaihadi

Bahan:-
1/2 cawan serbuk koko (akak guna jenama Vouchelle)
190 gm gula pasir
10 gm serbuk agar-agar
900 ml air
1 sudu besar rata tepung kastad
1 sudu teh esen vanila
1/2 tin susu cair ( atie pakai susu segar )
1 biji telor
2 sudu besar mentega

Bahan Kuah Susu:- (atau ikut resepi masing-masing)
2 cawan susu segar
1/4 cawan gula ( atie lebihkan sikit sbb serbuk koko yg atie guna pahit sikit )
1 sudu besar tepung kastad


mmg kena ngn tajuk resipi.. sungguh hati ini tertambat ngn rasanya yg sedap tu.. mm suapkan dalam mulut, pastu rapatkan ujung lidah ngn lelangit.. waaargh leh rasa tekstur puding yg gebus gebas tusss hehe

Cara Membuat:-
*Dalam periuk, satukan air dan serbuk agar-agar. Masak hingga mendidih.
*Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula larut.
*Sementara agar-agar mendidih, satukan serbuk koko, tepung kastad, telor, susu cair dan esen vanila. *Kacau sebati. (*update: tertinggal serbuk koko masa entry semalam..sori eh kepada yg dh salin..dah ngantukss..hehe)
*Masukkan ke dalam agar-agar tadi dan kacau sekejap hingga kuah nampak mendidih.
*Tutup api dan masukkan mentega dan kacau sebati.
*Tapiskan dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air terlebih dahulu. Biarkan wap panas hilang dan masukkan ke dalam peti sejuk. Hidangkan sejuk.
*Untuk kuahnya....kacau sebati semua bahan, masak sebentar di atas api perlahan sambil dikacau. Bila nampak pekat sikit. Tutup api dan biarkan sejuk sebentar. Sejukkan dan tuang atas puding bila hendak dimakan. SELAMAT MENCUBA...!!

saja letak manyak2 gambar puding nih.. kesian kat en.camera man yg lenguh2 satu badan duk ambik gambar hehe. tak pe, upahnya tetap ada kan.. lepas tangkap2 gambar, tangkap terus masuk dlm mulut pulak hehe

5 comments:

Balqis Nazid said...

sedapnya atie...nanti nak copy pastelah resepi ni...

atie @ ejay said...

>>balqis
sila2...jgn copy aje, nati buat ye.. sedap sgt ehehe

mzhany said...

tgk gmbr pun dah teruja huhu...

umi said...

salam atie. pagi2 buta dah terliur tgk puding ni. minta sikit nak simpan makan tengahari nanti ada lagi tak?hehe..

umi asal kg lembah, semerak pasir puteh. La ni dok shah alam, mak ayah dok pahang.

cik cek said...

Salam Atie...

Dtg jenjalan kat sini pulak...cantik...menarik puding coklat tu...memang menambat ati lah...

Salam kenal2 dari kak cek...tq ya singgah umah n follow kak cek...sudi2 dtgla lagi...=)