Recent Posts

Thursday, June 27, 2013

kulit crepe 5 jenis tepung

Assalamualaikum...

ada kelapangan sikit, ambik peluang lah update blog yang suam-suam kuku ni ye hihi
malam tadi siapkan oder durian crepe.. buat pun bila ada kelapangan je.. suka-suka kan..
jadi untuk kali nih saya masih menggunakan resepi yang sama sperti sebelum ni,
cuma pandai-pandai ubah sikit..tambah tepung kentang.. rasanya tetap sama..
rupanya pun macam sama jugak.. tapi macam lain jugak lah.. eh,eh.. dah merapu dah..
ok lah..nanti akan guna resepi yang sama untuk crepe yang akan datang hihi





CREPE DURIAN
sumber resepi : Eyna Haneyna
diolah oleh : atie
kulit crepe :
  • 20gm tepung gandum
  • 10gm tepung ubi
  • 10gm tepung kentang
  • 10gm tepung kastard
  • 10gm tepung jagung
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar gula halus
  • 40ml susu cair
  • 150ml air
  • pewarna

Cara membuatnya :
- masukkan semua bahan dalam mangkuk.. sebatikan dengan whisk dan tapis.
( kalau pekat , tambahkan sedikit air ) - saya ikut cara ni je
- boleh juga diblender , cuma sedikit berbuih. kena hilangkan buih2 tu dulu untuk elakkan crepe akan berlubang bila banyak buih
- ambil sesenduk kecil , tuang adunan dalam kuali yang dipegang
- layangkan kuali agar sekata ( goyang2 je..jgn layang ke bumbung pulak hihi )
- masak atas api kecil sehingga kering , tak perlu terbalikkan
- angkat dan susun sehingga sejuk..alhamdulillah..tak melekat walau ditindih tanpa dialas 


kali nih cantik elok je kulitnya.. tapi masih cuba lagi untuk dapatkan kulit crepe yang lagi nipis..
payah betul bagi orang yang tak pandai cam kita nih..
cuba dan cuba lagi lah :)

4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Wah cantik menawan kejadian durian crepe tu ye... boleh buat bila dah Musim durian ni Atie ;)

atie @ ejay said...

yelah kak,durian berlambak2 loni hihi

fazianbatrisyia said...

org lain dah buat berjual @ buat berkali2...sy br try sekali. suka mkn tapi lum teringin nak buat lagi...stok bahan ada jek...durian pun ada...sedapnya kalau tinggal makan

FnF Simple Life said...

sedapnye