Recent Posts

Tuesday, June 4, 2013

Asam Pedas Daging Bersantan

Assalamualaikum....


Rasa pantas je masa berlalu.. cuti sekolah pun dah nak abis. Kertas exam budak masih belum banyak lagi bertanda. Kita naik kereta balik kampung, sama jugak dengan paper exam... balik kampung jugak hihi Masa pun rasa agak terhad bila terpaksa berdamping manja je dengan budak kecik sorang tu.. kadang-kadang mata dia dah pejam pun, bila diletak je kat bawah terus sedar.. nak kita duk baring sama dengan dia..tanda paper pon sambil baring jugak lah jawabnya..

ok, menu asam pedas nih salah satu menu yang ada dalam AROMA JUN dan ni jugak lauk feveret saya dan encik suami.. memang berselera lah kalau kena lauk camnih. kalau jemu dengan daging, kadang-kadang tu ganti ayam.. kalau ikan pulak tak pernah pulak masuk santan dan kalau teringin nak masak asam pedas pasti ikan jenahak yang jadi pilihan utama kitorang.




ASAM PEDAS DAGING BERSANTAN
Resepi : Atie

Bahan-bahan :
500 gram daging - dipotong nipis
100 ml santan pekat
500 ml air
1 sudu besar gula
minyak untuk menumis
garam dan perasa secukupnya
2 batang serai - dititik
2 batang bunga kantan
daun kesum

Bahan kisar :
1 biji bawang besar holland
3 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
3 tangkai cili merah segar
4 tangkai cili kering
2 biji tomato
- kesemua bahan ini dikisar dengan sedikit air sehingga halus.

Cara memasak :
  1. Panaskan minyak. Masukkan serai yang dititik bersama bahan kisar dan gula, kacau sehingga pecah minyak.
  2. Masukkan daging dan air.  Masak di atas api yang sederhana sehingga mendidih. Kemudian masukkan santan dan bunga kantan. Perisakan dengan sedikit garam dan perasa, tunggu sehingga daging empuk. 
  3. Akhir sekali, masukkan daun kesum dan padamkan api.

Bila tengok asam pedas nih tiba-tiba teringatkan pokok kesum dalam pasu yang ditinggalkan kat rumah tu.. harap-harap tak mati kekeringan lah... sayang pulak kalau mati lagi.. kadang-kadang kat sana tu yang dijual di pasar adalah kesum jenis liar tu.. yang daunnya besar-besar, rasanya pun lain dari kesum kampung yang ditanam tu...



5 comments:

Amie said...

Wah! Enaknya aroma daun kesum... lemak santan! Kalau makan nasi ni mesti nak tambah kuahnya yang sedap tu.

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...sesekali dapat layan asam pedas sedap juga ni...Dan yang ada santan, belum pernah cuba lagi...ada masa boleh juga bereksperimen

Balqis Nazid said...

salam....
saya pun suka daging asam pedas.. lagi2 kalau dapat daging tetel ermm... nyum..nyum...

waficomel said...

Atie .....duk teringin benar tgk resepi ni, td dh beli bahan2 ...kiranya boleh buat dh. Dk usha resepi Atie ni .......

waficomel said...

Atie .... dh beli bahan2 nk buatnya. Nmpak sedap sangat ......