Recent Posts

Friday, November 23, 2012

siapa suka makan betik?

assalamualaikum...

jomlah pagi ni layan gambar pokok betik je..
hasil pokok betik pertama yang saya tanam kat rumah sendiri , 
sangat membanggakan.. cuma pokoknya agak tinggi berbanding yang ditanam oleh ayah kat kampung
yang ayah saya tanam kat rumah kakak , pokoknya rendah.. lebat jugak buahnya..


hmmm.. buah yang dah kekuningan kat atas tuh sepatutnya dah boleh dipetik.. 
dalam sehari dua insyaAllah.. boleh dimakan..  sebenarnya ada pasangannya tu..
dalam setangkai ada 2 bijik.. satu saya dah ambik pagi semalam bagi kat jiran belakang
sebelum2 nih petik bawak pi sekolah je.. untuk makan kat rumah , baru dua bijik yang saya ambik..
buka pe , kat rumah ni saya dengan budak kecik ali tu je yang makan..
jadik cuba bayangkan buah yang besar dan panjang tu kami berdua je nak abiskan.
pernah petik simpan untuk jiran sebelah rumah , tp diorang selalu tak ada..
balik kadang2 dah lewat malam.. kadang2 ada pun pagarnya berantai je.. 
hingga buruk betik tu... mungkin diorang orang dekat2 sini je.. selalu balik kampung..


   
kat kedah , kawan cerita.. buh betik nih sedap dibuat gulai dengan ayam..
hihi saya tak pernah rasa.. penah makan pun yang dicelur dan dibuat sayur bening.
tp sendiri yang buat tu tak pernah la kan...  
masa kat Sabak Bernam dulu pernah makan kerabu bunga dan pucuk betik.
sedaaaaap sangat. tu pun tak pernah dibuat saya.. seingat saya, ma pun tak pernah buat kerabu tu..


ada anak-anak pokok betik nih yang saya tabur dah mula hidup setinggi jari telunjuk..
ada masa nak alihkan 2 , 3 anak pokok kat padang depan rumah..

7 comments:

JaSSNaNi said...

betik muda wat gulai ayam? tak penah dengar.. tapi dah terliur ni.. cam nak buat gak.. tapi kat sini nak kena ke pasar pagi baru dpt yg muda.. kalau pasar tak pagi, ado yg masak je.. ehehehe.. masak lemak betik muda, masak bening betik muda.. semua sodap...

hitomi lavender said...

Mak sya pun kalau betik ni selalu buat masak manis buh daun kunyit.pastu cicah sambai belacan.mmg sedap..:D

atie @ ejay said...

@JaSSNaNi
ntah..diorang kata sedap hihi bulehla cuba

atie @ ejay said...

@hitomi lavender
bubuh daun kunyit??xpenah buat.. nti leh try..hmmm cicah budu pun sedap hihi

mama sara nur said...

sukerrr he he betik panjang2 lg sedap sb isinya oren terang kan sedappnya
yg muda gini mak akak suker celur wat ulam cicah sambal he he

Norzie hany said...

Wahhhh panjang2 buah betik ni,lebat pulak tu....geram pulak tgk.Akk mmg suka makan betik yang dah masak ranum.

zila norazila said...

x pernh jumpa btik ljng2 camtu..biasa nampak pendek2 jew:)