Recent Posts

Wednesday, November 21, 2012

kakak auni sayang....

assalamualaikum...

alhamdulillah... masih diberi kekuatan untuk meneruskan perjalanan hidup di atas bumi Mu ya Rabb.. alhamdulillah juga sebab hari ni auni tak kuat sangat meragam untuk ke sekolah ( nurseri ) walaupun dia menangis-nangis masa didukung ayahnya turun ke bawah pagi tadi.. saya hanya mampu menyaksikan drama pilu itu di balik pintu dapur dari luar rumah ( terpaksa sembunyi ) sebelum saya juga bergerak ke sekolah untuk menyelesaikan sedikit tugasan...






semalam dia enggan ke sekolah... katanya tak best pegi sekolaaah.. macam2 cara saya pujuk, tapi gagal.. bila saya hantar ke kereta " ibuu.. duduklah sama dengan kakak" bila saya tutup pintu kereta , dia terus meraung2.. dan berjaya meloloskan diri masuk ke rumah.. akhirnya bila si ayah pujuk nak pegi kedai beli aiskrim , dia ikut... lepas tu suami call gitau saya yang auni betul2 mengamuk bila sampai sekolah.. sms cikgunya.. alhamdulillah , cikgu kata dia nangis kejap je , dah ok...

terasa kejam bila paksa dia ke sekolah.. tp kalau dekat rumah , dia hanya tengok kartuuuuuun je. kat sekolah, banyak benda yang dia boleh belajar... dan dia sangat cepat belajar. 

masa hari pertama dia mengamuk , saya tak terdaya.. biarkan je dia.. tp itulah anaak.. pandai memujuk.. solat zuhur dan asar bersama saya.. masa dengar azan asar , cepat2 dia bingkas capai telekung solat.. " ibuuuu... jomlah sembahyang..!" dan selepas selesai aminkan doa , dia peluk erat tubuh saya sambil ucapkan "kemasih ( trm kasih )  ibuuuu..kakak saaaayang ibu " lantas dia bangun dari ribaan saya. masa tu air mata laju je jatuh , saya nangis.. sediiih sangat2. dengan nada mengarah " ibuuuu!jangan nangis!" terus terpacul dari mulut saya yang masih laju dengan dengan air mata dan sedikit esakan " tp kakak tak nak dengar cakap ibu.." terus dia meluru memeluk erat saya sekali lagi dan turut menangis sama... ooooh anak....

disebalik cerita duka , saya dan suami sangat-sangat terhibur dengan keletah dua beradik ni... si ali dengan bear yang saya beli untuk kakaknya masa kecik dulu. kakak tak pernah pegang pun, tp dia lain.. suka dengan bear.. selalu peluk cium.. hihi macam budak pompuan.. ganas pun bagi kat  dia jugak.. hari-hari selalu bukak silat dan buat aksi ultraman.. lari-lari pastu buat-buat jatuh , mati la konon.. kadang-kadang buat saya, suami dan auni tergelak... bila kakanya nangis , cepat2 dia cari puting kakak dan suapkan ke mulut kakak yang masih meraung2 hahaha


hmmmm... tak tahulah kalau ada hal atau sesuatu yang akan memisahkan kami.. paling simple kalau terpaksa tinggalkan budak2 ni kena pi kursus ke.. saya tak pernah berpisah tidur dengan diorang. walaupun tak sekatil , tak sebantal tp masih dalam satu rumah dan masih lagi bersama.. bayangkan kalau balik kampung , kalau si kakak tidur dalam bilik lain pun saya sudah rasa sedih..

pernah sekali masa kat kampung, dia ikut sepupunya balik rumah.. bila tengah malam masa nak tidur , tiba2 saya yang nangis teringatkan dia.. dalam beberapa minit je, dapat panggilan dari kakak saya. dia minta ambikkan auni sebab auni tak boleh tidur, menangis sebut nama ibu... hah ambik! dah kul 1 pagi masa tu , terpaksa pergi angkut dia dari rumah kakak yang rumahnya jauh bagi saya dari rumah ma.. esoknya saya cerita dekat kakak yang saya nangis ingatkan auni masa nak tidur.. huh.. patutlah auni pun tak boleh tidur!


sayang kamu auni!
semoga jadi anak yang berguna nanti
dan jadi contoh yang baik untuk adik-adik..
love you soooooo much!

4 comments:

JaSSNaNi said...

anak2 mmg kesanyangan kita.. aset kita.. tiada penggantinya.. suka pink.. dulu time anak pompuan kecik2 mcm tu, semua baju or alat2 dia saya beli pink je.. skrg dia dah besar.. dah boleh choose sendiri..

atie @ ejay said...

@JaSSNaNi
hihi tu lah... pink je semua

nik ros said...

comel jea auni ni.moga jaadi anak yg baik yea.

zila norazila said...

basikal tolak tue dh moden kan..dulu2 x der mcm tue..snang kita nk kawal kan..anak chumilll2x..smoga jadi ank yg solehah aminn:)