Recent Posts

Tuesday, May 1, 2012

pucuk apa ni?

assalamualaikum...

selamat hari pekerja buat semua.. yg mana bekerja arini boleh rileks kat rumah dengan keluarga bagai kan.. hmm tp tak semua orang bercuti pun hihi nak2 klu ibu2 bekerja tu, arini tak yah pi office je.. tp keje kat rumah nih macam biasa, berlambak2 hihi

disebabkan arini cuti, saya bercadang nak masak nasi yg spesel.. maksudnya bukan nasi putih dan ada lauk2 yang biasa. nak jugak cuba resipi nasi yg tak pernah saya buat.. dalam kepala pun dah terbayang2 nak masak nasi spesel tu.. sebelum tidur malam tadi ingatkan suami, nak ajak dia ke pasar..

so pagi2 tadi keluar lah ke pasar dan angkut sekali dua orang budak tuh.. huuuh tak tahan weh bila kakak pun mintak didukung.. ngn ayahnya dia tak nak.. jd ibu dia ni lah yg jadi mangsa..

sbb saya nih isteri mithali hihi tanya pulak suami masa kat pasar tu...
"abang nak makan camana arini?..nak makan apa? nak makan lauk apa...?"
"rasa nak makan simple2 je..ikan goreng je okey, pastu sayur2 kampung ke..."jawab dia mudah.
hihihi bila dengar jawapan dia, terus terbang ke langit dah resipi nasi spesel saya tu.

 maka saya pun ajak je lah suami tengok2 sayur kampung kat gerai2 situ..
dari jauh saya berkenan pulak kat sayur nih.. hijaaaau mata memandang...
suami cadangkan beli pucuk paku, tp saya geleng... tak nak...
tanya lah pakcik berkopiah yg jaga gerai tu... " pakcik pucuk nih masak sayur lemak putih sedap tak?"
oooh terus dia angkat jari tunjuk tanda best dan cakap "sedap..sedap..."
"rasanya camana?"...tanya saya lagi...
" macam pucuk asin-asin.." sambil tunjuk kat pucuk asin-asin.. saya panggil pucuk manis dan klu oghe klate panggil daun cekok manih hihi..
bila dah tau jawapan pakcik tu, tanya suami dan dia pun setuju.. terus saya ambik satu ikat.. banyaaak.. harganya pun murah je td terkejut bila saya beli carrot 4 batang, 1/4 potong kobis , cili api tak sampai segenggam, 4-5biji limau kasturi harganya RM11...oooh mahalnya!

 balik rumah nyesal pulak tak tanya pakcik tu, apa nama pucuk nih?
ada sapa2 tahu tak... saya pernah tengok rasanya pokok daun yang sama kat satu lorong nak masuk rumah suami kat trengganu tu.. tapi tak tahu pun apa namanya..

agak2 sedap tak nih masak sayur lemak putih...
cuba je lah kan..
ok lah... rsa macam karang cerpen pulak pagi nih hihi

3 comments:

Gieyana said...

Selamat hari pekerja Atie..✗ tau pucuk apa gak nie..lebih kurang mcm daun bunga raya gak kan? Buat ulam mmh sedap nie..:)

Tina Othman said...

hihi sori atie, saya mmg tak kenal sangat ulam2 ni

Honey_dear said...

Daun ni kalau sebelah utara, dia panggil 'Peria Pantai'.
Mmg sedap kalau buat masak lemak/tumis air =)