Recent Posts

Tuesday, May 29, 2012

ikan : siakap kukus daun selasih @ kemangi

assalamualaikum...

lauk utama berbuka sebelum balik kampung hari tu... memandangkan lauk basah dah takde ( cuba habiskan sebelum balik bercuti ) , rutin biasa...balik sekolah pergi jemput suami kat pejabatnya terus pergi pasar malam. cari bahan untuk dimasak buat berbuka.. terpandangkan ikan siakap yang segar-segar , pastu saiznya pun takdelah besar sangat.. 

daun selasih atau kemangi tu saya petik je kat sudut kebun sayur mini tu.. dapatlah sikit tak sampai secekak pun.. kalau banyak lagi best.. aromanya sangat menyelerakan..



SIAKAP KUKUS DAUN SELASIH/KEMANGI
by : atie

Bahan-bahan :
seekor siakap bersaiz sederhana
2 sudu besar paste asam jawa adabi
2 sudu besar sos tiram
3 ulas bawang putih -  dicicang halus
2 inci halia - dihiris nipis
2 batang serai - dihiris nipis
2 helai daun limau purut
1 biji tomato bersaiz besar - dipotong dadu
1/2 cawan air - sbb saya nak lebih kuah
cili hijau dan cili merah - dipotong panjang
satu batang daun ketumbar - dicincang kasar
seikat daun kemangi atau selasih - dicincang kasar
serbuk perisa

Cara-cara :
1. Bersihkan ikan dan kelar 2. Perapkan dengan sedikit garam , paste asam jawa dan soso tiram.
2. Alaskan ikan yang diperap dengan aluminium foil dan taburkan dengan semua bahan lain.
3. Balutkan ikan dan kukus selama 30 minit atau sehingga masak

masa nak hidangkan ,  tabur je kiub nanas lebihan buat pizza..
hmm walaupun simple , tapi sangat sedap..
suami pun puji kata sedap.. hehe lain kali leh cuba lagi:)

1 comment:

Gieyana said...

wahhh...sedapnyaaa...:-)