Recent Posts

Friday, May 11, 2012

ikan : pari bakar berempah harum

assalamualaikum..

salam buat semua dipagi Jumaat yang penuh barakah..
hari yang ditunggu2 buat saya kerana hujung minggu begini,
dapatlah luangkan banyak masa untuk keluarga.
yang penting boleh rehatkan minda dari kekangan kerja dan segala sikap manusia yang kurang menyenangkan hihi
pertama kali dalam hidup saya bakar ikan pari dengan cara yang special macam nih..
dan saya rasa ni mungkin kali kedua saya beli dan  ikan pari lepas kawin
masa kat pasar minggu tu, berkira2 ngn suami nak beli siakap
pastu tiba2 tengok abang yang jual ikan duk tengah potong ikan pari yg segar bugar lagi
terus ubah fikiran... kata kat suami, kita ambik 2 potong..
bila timbang sepotong, dah beratnya lebih 1/2 kilo... ambik satu je lah hihi


 SIAKAP BAKAR BEREMPAH HARUM
resipi : DayangJack
sumber : K.Nor@SecubitGaram
by : @tie
Bahan-bahan :
1 ekor ikan siakap (dibersihkan) ~ k.nor guna ikan pari
1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 helai daun limau purut
3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
1 sudu besar rempah kari ikan
3 sudu makan air asam jawa
1 sudu besar kicap pekat
sedikit belacan bakar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
gula dan garam secukupnya
sedikit air

Cara-cara :
Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api.
Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
Kemudian bakar ikan sehingga masak.




mmg sedap rempah ikan ni.. nanti akan try resipi ni untuk ikan yg lain
macam siakap ke, jenahak he.. sbb saya rasa isi ikan pari ni cam tk berjus je hihi
tp bila hidang dengan sambal kicap lebihan makan ngn nasi ayam ipoh aritu, mmg terangkat

4 comments:

Qasey Honey said...

asslm Atie...mesti sedap pari bakar tu...dengan aroma bunga kantan dan daun limau purut tu...teliur tgknya...

rahel said...

Kalau ada ikan bakar cam ni konpem bertambah2 nasik kat pinggan..sedap sangat..

Diana @ Melley Mey said...

Resipi akak dyg nie mmg best... Dh byk kali dah buat... Mmg laku kalu masak nie... Sedap sesgt

dapurCikWan said...

mouth watering.... ;)sedapnye tu!