Recent Posts

Monday, May 14, 2012

donat kentang inti kastard lemon

assalamualaikum

akhir2 ni rajin je mendonat.. maklumlah baru pandai buat donat hihi pastu suka pulak makan donat. kalau boleh makan donat hari2 pun tak pe agaknya.. ni pun buat donat untuk makan malam jamu suami dan anak2 hihi suami pun tak nak makan nasi. yang isteri dia jenuh perah otak nak masak pe.. kita makan donat je malam nih boleh?? dah dapat lampu hijau, kita buat je lah.. donat pun donat lah... asal kenyang kan.

 resipi donat, kita pakai adunan untuk donat kentang macam kita buat kat SINI.. ni pun gara2 nak abiskan mashed potato yang yang tak abis.. nasib lah tak bubuh black pepper dalam kentang tu..




Inti kastard :

1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu segar
2 sudu  butter
2 sudu besar lemon paste

Cara membuat inti kastard :

Satukan semua bahan untuk kastard kecuali lemon paste dan butter. Kacau rata dengan whisk dan masak atas api perlahan hingga pekat, padamkan api dan masukkanlemon paste dan butter, sebatikan dan biarkan sejuk.




atas permintaan en.suami, minta balutkan sosej dengan doh donat tadi
tak tahu camana dia punya tekstur doh bila dibakar camni hihi
sbb saya tak makan sosej:)


7 comments:

Nor said...

sedap donat tu, agaknya letak black pepper pun sedap kut hihi..!

Yati said...

as'salam....

eh eh...donut la....sedapnya donutt.....yang inti kastard tu nampak mengoda betul....boleh la try nanti....:))

Tina Othman said...

salam atie

specialnya resepi donut tu

Rohah said...

Jengah lagi ke sini,
tak tahan tgk inti yg kat dalam tu..

Kerull Nazeem said...

Salam Singgah kembali..menarik donut tu..boleh masuk list ni...mohon izin try ye...

atie @ ejay said...

>>Nor
hihi nanti kita try letak black pepper lak

>>Yati
cuba, jgn tak cuba.. kan dah terguda tu hihi

>>Tina
sedap tau bila gigit rasa lemak2 berlemon gitu

>>Rohah
kak..kalau dah tak tahan kena buat cepat2 nih:)

>>Kerull
silakan ye..selamat mencuba:)

Anonymous said...

Untk inti kastad tu Kalau susu segar di ganti dgn susu cair blh x?