Recent Posts

Sunday, April 29, 2012

Tart telur

assalamualaikum..

 rasanya ni kali kedua saya buat tart telur..
ingat lagi kali pertama buat, gelabah peluh2 bila tengok filling melimpah keluar masa bakar
mana taknya, isi filing penuh je.. pastu bila kulit tart mengembang, tak cukup tempatlah filling tu
maka melimpah2 keluar.. hihi pengalaman... biasalah sebelum nak jadi elok, mesti tak jadi dulu kan...
nih camana leh "terbuat" tart telur... gara2 nak abiskan doh utk buat kulit tart dengan cepat
tu la... tamak sangat, uli doh sampai dua kali ganda adunan
saya sgt setia dengan resipi  yang satu nih,  macam saya buat kat SINI
tak pernah lagi buat kulit tart pakai resipi yang lain..

 Dan utk fillingnya, saya main agak2 je dan guna bahan mana yg ada je
terutama telur kuning baki dr buat pavlova tu.. tak tahu nak buat ape ngn telur kuning tu

 Bahan2 utk filling :
( muat elok dengan saiz bekas yang saya guna )
1 cwn susu segar
5biji telur kuning
1/2 sudu besar kastard
4 sudu besar gula
1 sdu besar lemon paste

**satukan bahan2 dan tuangkan dalam pastry dan dibakar sehingga masak.

alhamdulillah..nasib baik menjadi je fillinf tuh dan rasanya mmg best bila masukkan lemon paste..
alkisahnya sbb esen vanilla dah abis hihi

5 comments:

Tina Othman said...

wah sedapnya, ni guna loyang besar ye

Rohah said...

salam...
nampak kemas tart telur tu,sedapnye klu ada depan mata..

atie @ ejay said...

>>TINA
a'ah atie guna loyang yg besar tu:)

>>KAK ROHAH
wsalam..hehe sedap kak:)

quinnie said...

atie...letak lemon paste mesti jadik wangi...yg ni pun teringin nak buat jugak....:)

atie @ ejay said...

>>QUINNIE
ha'ah..wangi je, rasanya pun sedap:)