Recent Posts

Saturday, March 24, 2012

update pasal kebun sayur lagi

assalamualaikum...
 tengah teruja nak buat kebun sayur mini kat sudut blakang sisi rumah tu.. tp masa yang tak mengizinkan, jd ala kadar jelah dulu perkembangannya... masih ada benih yang dah beli tp tersimpan elok je lagi...

petang khamis aritu, lepas balik keje dan smyang asar.. ajak suami pi beli tanah dan pasu.. beli 10 peket tanam hitam dan 2 bijik pasu bunga.. nak tambah tanah kat patch sayur dan buat tanam pokok limau purut dan pokok kari...  bila saya berkebun, letak je ali atas beskal nih... bila dia cemuh lama menunggu, dia akan nangis2 teriak2....

comelll sgt.. eh nape ali ni bang?? en.suami kata dia saja letak telinga kat tempat keluar sound tu.. hihi


tengok, dah besar pokok keladi yang ayah tanam ujung thn lepas... risau plk akan jadi semak nanti. saya belum pernah lagi masak sayur batang keladi  sendiri.. biasanya makan yang ma buat sayur lemak kuning dengan udang dan asam pedas batang keladi yang kakak buat... nanti tak nak kasi keladi tu membiak sakan, haruslah saya potong utk dibuat sayur hihi

pokok kari ni saya beli kat nurseri masa kami pergi survey harga rumput utk tanam kat tepi rumah.. rm8 je sepokok. nampak ada bhgn yang tak berdaun kan.. tokey nurseri tu kata dimakan kambing.. seronok tengok pokok nih subur je, yang saya tanam aritu ambik rumah jiran sebelah kat kampung dah mati kekeringan..

pokok betik dah besar... ntah bila nak berbuah, ambik masa lagi lah gamaknya ye...

saya sgt teruja tengok kailan yang dah besar nih... nak tuai sayang plk.. tunggu lah dulu... sebelum nih dah pernah ambik anak2 kailan yang tumbang terkena hujan lebat buat masak megi hehe

dalam masa terdekat, cadang nak tuai jgk kailan ni... boleh la sekali masak.. geram tengok anak2 belalang duk bertenggek menjamu selera menggigit daun2 kailan ni.. mmg banyak sgt anak2 belalang...

2,3 kali beralih tempat.. akhirnya pokok kaduk nih nampak semakin subur...

bunga kucai....
nampak ok setelah diletakkan di bawah sinar matahari...
pokok pandan nih kawan yang bagi... tp nampak cam nak mati je.. tak tahu plk pasal pe...

pegaga ni pun cam tak bersemangat je nak membiak subur...

pokok limau purut ni pun saya beli dengan harga rm8 kat pasar tani ( org sini panggil pasar tu "nat" ) dah hampir 4thn kat sini, 1st time saya ngn suami ke sana jumaat lepas.. mmg besar pasar tu.. tp ya ampun, tak berbaloi pergi bila terpaksa tarik auni dan dukung si ali tengah2 panas... sian kat budak 2org tu.. sudahnya, tak dapat nak beli barang2 yang kita nak... ngn parking jauhnya lagi...
cer teka... pokok ape nih???
anak2 sayur bayam merah... tak sabar nak tunggu besar... tp klu kat pasar, rsanya sepanjang usia perkahwinan kami tak pernah saya dan suami beli bayam merah utk dimasak.. biasanya beli bayam hijau je.. ingat dulu2 ma selalu masak sayur air yang bubuh lada hitam tu.. tak silap ada setengah orang panggil masak bening...

auni yang menyibukkan diri...

1 comment:

adyna said...

seronokan dapat makan hasil tanaman sendiri dalam masa yang samaq dapat jimat duit sayur :)