Recent Posts

Friday, December 9, 2011

pavlova

assalamualaikum....
 sekarang sedang bersiaran dari kampung en.suami di Marang.. Selasa hari tu selepas selesai kemas rumah dan barang2 kenduri kami termasuk ma dan ayah bertolak balik ke Kelantan. kakak no.2 awal2 lagi keluar rumah bertolak ke Bukit Selambau... akhirnya dah hampir waktu zohor, kami bertemu semula di Kuala Ketil dan menuju ke Pekan Baling sebelum meneruskan perjalanan pulang.. pagi tadi, baru bertolak balik sini...

 1st time buat pavlova.. beberapa hari sebelum kenduri.. dah lama teringin nak buat pavlova ni.tp rasa cam susah dan takut tak menjadi, saya ketepikan je dulu hasrat tu. boleh kata, lebih 10 kali saya jenguk blog kak wan untuk intai mini pavlova yg cun dan comel2 belaka tu..

mini pavlova
sumber : kak wan
bahan-bahan:
200 ml putih telur ( 4 biji telur )
160gm gula castor
1/4 sudu teh cream of tartar
2 sudu tepung jagung
200ml whip cream/thickened cream/double cream
buah-buahan segar, strawberry, blueberry, physalis, kiwi atau yang disukai

 saya ubahsuai sikit resipi kat atas tu.. sbb telur yg saya pakai gred B je.. bubuh 5 biji putih telur pun masih tak cukup 200ml. pastu saya kurangkan jelah bahan2 yg lainnya... rasanya... mmg lah tersangat manis. tambah pulak makan ngn gold kiwi yg rasanya jgk manis. tp bila dah bercampur ngn cream pastu masam2 buah blueberry.. ok lah kan... klu ada stoberi mesti lagi best...
]]


ntah bila nak buat benda alah ni lagi hihi

1 comment:

JaSSNaNi said...

sedapnya makan pavlova.. kita pun dah cuba wat dah.. mmg manis,, so kena kurangkan sukatan gula tu, baru leh makan lebey2 sket.. kalau tak sepotong pun rasa susah nak telan sbb manis tu.. hehehe.. :) cantek design.. suke tengok.