Recent Posts

Sunday, September 25, 2011

nasi carrot & the gang

Assalamualaikum...

hehe gelak dulu ye... nih bukan menu malam tadi ye.. ujung minggu aritu pun bukan jugak.. nih menu berbuka Ramadhan ritu lagi hihi tarikh kejadiannya ialah 20 Ogos 2011 ( teramat gigih siasat tarikh sebenar ) masa tuh ajak cik Mardhiah berbuka kat rumah. tak tahu nak masak pe sebenarnya... nak buat menu simple2, kejar masa sbb masa tu en.suami pi Bukit Merah.. lepas asar dah baru sampai rumah....


NASI CARROT
sumber : Chef Hanieliza

bahan

6 caw beras bathmati....basuh dan toskan
2 caw carrot [potong dadu kecil]
1/2 caw susu cair
8 caw air
1 kiub ayam knorr
1 s/k gula
garam

Bahan Tumis
2 s/b rempah kurma
5 ulas bawang merah.]
3 ulas bawang putih ] mayang halus atau tumbuk kasar
2 cm halia ]
3 s/b minyak sapi
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bungka lawang
5 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun ketumbar.....mayang
daun pandan........simpulkan

Cara
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, kiub ayam knorr dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, carrot dadu dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Hidangkan dengan ayam bakar, sup dan salad sayur. 

masa berbuka hari tu, buat daging masak hitam resepi sendiri dan ayam bakar sebagai lauk utama.. pastu acar timun campur carrot dan kubis wajib ada hihi.. sebenarnya dah dua kali buat nasi carrot. kali ke2 tak sempat nak snap gambar.. makan ngn ayam masak merah.. mmg sedap nasi carrot nih. lenkali rasa nak buat lagi...

antara menu lain masa berbuka ialah puding marble roti perisa strawberry dan coklat.. hmm rasanya tak berapa nak ngam ngn anak tekak... hihi pastu ada lasagna jugak, mardhiah yg rajin bawak.. panas2 pulak tu...

3 comments:

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum..salam kenal. Meriahnyer gandingan nasi carrot dia..siap ada puding lagiks..hihi

E-na Lovely Kitchen said...

meriah sungguh menu berbuka tu...E-na pun byk menu2 ramadhan yg belum sempat publish...xpe kan bukan ada dateline...sekadar utk ingatan sendiri...

izahdaut said...

uikk lama senyap nih..mana update menu baru ni? hhihi..

anak saya pun gitu kalau makan telur. tapi saya perasan, kalau telur omega diorang tak alah. so saya guna telur omega la untuk diorang. pastu lepas jumpa pakar kulit ritu, exema diorg dah kurang.

anak saya, kalau gatal2 kembang badan tu, sebab si kecik saya alahan pada buah2 mcm buah pisang, nangka, anggur.. kalau terkena sikit pada kulit, satu badan gatal2 kembang gitu. cara saya. amik air bersih, selawat angka ganjil, sapu satu badan ngan air. banyak2 pun tak pe. insyaAllah dia tak garu2 n terus surut. dah berapa kali kena buat gitu. alhamdulillahhh...