Recent Posts

Sunday, August 28, 2011

Biskut Raya 3 : Biskut Snow Almond

assalamualaikum


biskut raya ke3 yg saya buat. tengok jelah rupa biskut tu.. orang celup penuh dalam coklat, tp saya punya versi jadi separuh bogel pulak hehe arrgh susahnya nak celup semua. saya tgh kejar masa.. so bila celup satu2 makan masa lah pulak. buat keputusan, celup separuh ok daa... sedap biskut ni tau.. klu semua skali salut coklat lagi la bertambah sedap kan...


Biskut Snow Almond
copy from : kak wan


Bahan A
260gm mentega
150gm gula kaster
1 tsp esen vanila
50gm serbuk badam

Bahan B

300gm tepung red rose
50gm tepung kastard
50gm susu tepung
40gm tepung jagung

Hiasan : Coklat masakan dan breadcrumb putih


Cara-cara

1. Pukul bahan A hingga berkrim. Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh.
2. Canai dan terap dengan acuan di sukai.
3. Bakar pada suhu 140C selama 30 minit.
4. Sejukkan biskut dan celup dengan coklat masakan yang di cairkan secara double boiler dan golekkan biskut ke dalam breadcrumb/


 
utl adunan pertama yg saya buat, saya pakai tepung superfine ganti ngan tepung rose.. lepas tu baru guna tepung rose.. tp rasa dan tekstur biskut rasa saya lebih kurang je :) sedap biskut ni.. sbb ada rasa tepung kastard dan rangup ngn tepung jagungnya tu...
 
 
 

No comments: