Recent Posts

Saturday, August 13, 2011

abok abok sago

assalamualaikum..


jangan mintak ye.. dah abis pun.. buat petang semalam utk berbuka.. hehe tuan rumah puasa ke??.. takpe takpe.. buat2 mcm puasa jgk lah kan.. tak rancang pun nak buat kuih nih. tp biasanya camtu la.. kdg2 klu yg duk rancang nak buat tuh, kemain lama amik masa nak realisasikan.. hehe betul tak?? bukan senang nak buat kuih tradisional nih.. kena 5,6 kali pikir jugak.. sbb incik suami tak berapa gemar.. klu dah camtu, malas jugak la nak buatnya.. tp klu dah teringinnn.. camno tuh? nih kes terliur nengok kat dapur kak ita yg kreatif tuh:) atie copy ye, buat rujukan.. tp yang saya punya semalam, sagunya saya kurangkan.. pastu, pakai kelapa kering je.. huk huk.. mcm bukan duk mesia je.. pastu daun pisang pun tak de jugak.. kukus dlm acuan puding je.. ok la kan... walau takde aroma daun pisang yg best tuh, tp tetap lah boleh nelan tekak nih hihi



ABOK-ABOK

by: Bro Rozan
Sumber: Mas
copy dr : kak ita

bahan2:
250gm sago

220gm kelapa parut putih

180gm gula melaka - di potong kecil

1/2 sudu teh garam

beberapa helai daun pisang - ukuran 16x28cm





 
 
 
 
CARA MEMBUAT :
 
Sagu biji dicuci dan ditoskan.


Kelapa parut dan garam digaul rata.

Masukkan sagu biji dan gaul lagi hingga semuanya rata.

Bentukkan sehelai daun pisang seperti kon dan isikan satu sudu makan adunan sagu. Tekan perlahan dan letakkan di atasnya sedikit gula melaka. Kemudian timbus dgn dua sudu makan adunan sagu. Tutup kon dgn melipat kemas daun pisang. Semat dengan lidi supaya teguh dan mampat. Ulang sehingga adunannya habis.

Kukus hingga masak. Mas kukus selama 1/2 jam.

1 comment:

nik rosmawati said...

tak penah dengar nama kuih ni.nampak mcm sedap