Sunday, May 8, 2011

chilled mango cheesecake... julung2 kalinya:)

assalamualaikum...

setelah lama menyimpan hasrat utk membuat cheese cake sendiri... akhirnya.. petang semalam saya telah berjaya!! yeay! suka hati sgt2.. this is my 1st cheese cake!.. taraaaaa...

waaaah sedaaaaaaaaaap sgt2 rasa mango cheese cake nih. sbnrnya dah lama duk simpan resipi oreo cheese cake. tp rasa mcm susah je nak buat so, sampai hari nih masih tak terbuat lagi.. dan boleh kata saya selalu duk google2 resipi cheese cake.. nak cari resipi yg simple dan yakin akan kemenjadiannya nanti..hehe sampailah petang semalam, rasa dah tak tertahan lagi utk buat cheese cake.pastu teringat resipi mango cheese cake yg penah saya usha kat dapur  CMG , pastu teringat pulak kat mangga yg dah ranum dlm peti.. yg saya beli kat R n R bukit gantang ke ape otw pulang dr KL minggu sudah.. haha dah lupa nama tempat tu. 

 bukan nak masuk bakul angkat sendiri, tp cheese cake nih mmg best sgt.. rasanya pun tak muak.. hehe saya tak suka cheese cake filling blueberry tu...cepat muak.. ok, sbb kami ialah peminat coklat tegar.. makanya cokelat itu ada di mana2... hehe mesti nak letak jgk cekelat... seumur hidup ni lah cheese cake pertama yg saya hasilkan dlm hidup... 1st time guna gelatin dan whipping cream huhu bangga lah tuh.. lain kali klu nak makan cheese cake tak yah beli kat kedai.. buat sendiri lagi berbaloi2..

 chilled mango cheese cake
sumber : CMG

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram biskut marie ( saya pakai oreo + jacobs weetameal )
100 gram mentega, dicairkan
250 gram cream cheese
60 gram gula halus
2 biji buah mangga masak ranum, 1 dikisar isinya, 1 lagi didadu
1 1/2 camca besar gelatin halal (mat guna jenama "NUR")- saya guna NUR jgk
125 ml air suam
200 ml whipping cream, disejukkan (1 kotak kecil) - saya pakai 250ml ( gara2 nak abiskan terus sekotak )

 CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Biskut marie dihancurkan (mat guna food processor), kemudian masukkan mentega cari sedikit demi sedikit sehingga mandapat bancuhan yang boleh dikepal. Masukkan dalam tin springform berukuran 8 inci (20 cm) dan tekan padat2. Sejukkan dalam freezer.
  2. Putar cream cheese dengan gula halus hingga berkrim, masukkan puree mangga tadi, putar rata. Dalam bekas lain, putar whipping cream hingga kembang, kemudian masukkan ke dalam bancuhan keju tadi. Gaul rata menggunakan spatula. Ketepikan.
  3. Gelatin halal di bancuh bersama air suam, kacau hingga larut dan kelihatan jernih. Tuang ke dalam adunan cheese tadi, kacau rata dan masukkan 1/2 dari buang mangga yang didadu tadi, gaul rata. Tuang dalam tin yang disejukkan dalam freezer tadi, ratakan.
  4. Simpan semula tapi kali ni dalam peti sejuk selama 3 - 4 jam atau hingga keras. Keluarkan dari tin, hias atasnya dengan baki buah mangga dan hidangkan..
CATATAN MAT GEBU :- Masa nak keluar kan kek dari tin, mat basahkan tuala dapur dengan air suam dan pekap keliling tin cake tadi sehinga kelihatan kek sedikit longgar dari tin. Kemudian bila nak potong, mat layur pisau atas api sekejap. Selamat mencuba untuk semua..

8 comments:

mamawana said...

Assalam,

Masya allah ...sedapnyer tuuu...

Nazrah said...

Mesti mengancam habis ni...

atie @ ejay said...

>>mamawana
wsalam..hehe mmg best sgt

atie @ ejay said...

>>kak nazrah
mngancaaaaaaaaaaam abis!hehe

Anonymous said...

lepas nh bleh test y coklat punya lak..hehe...

Nor said...

salam atie. wah..mengancam sungguh ciskek tu, mmg nampak sedapnya tuh..!

Unknown said...

wahhh...tahniah2...nampak sdp sgt..t'ingin juga nak cuba tp blm b'kesempatan lagik....

atie @ ejay said...

>>kak umi
mmg mengancam abis kak hehe

>>mamamya
tq..try la,mmg sedap sgt :)