Recent Posts

Tuesday, March 22, 2011

muffin mangga

assalamualaikum...

suka jenguk kat sini... mcm2 jenis muffin ada..teringin pulak nak cuba muffin mangga nih sbb nak abiskan sebiji mangga yg masih berbaki ( padahal sengaja simpan nak wat muffin hikhik ). beli masa balik dari cuti aritu kat Bukit Bunga.. saya mmg pantang tengok mangga byk2 kat situ, mesti sruh en.suami belikan.. saya tak pasti sgt nama mangga tuh, rasanya mas hitam ke ape ntah..hehe

rasa muffin nih sedap jgk.. tp saya tak puas hati sgt ngn hasilnya. bukan salah resipi ye.. tp salah saya nih. buah mangga tuh masaknya tak ranum sgt.. pastu saya main cincang je isinya. klu ada dua bijik konfem sebijik saya lecekkan dan sebijik lg saya potong2 dadu mcm izah buat. nasib ler ada sebijik.. nak tahu lebih lanjut klik SINI ye

muffin nih, bila makan esok harinya best la plk.. lembut n moist jek hehe. kita makan 2biji muffin mangga yg berbaki malam tuh  pagi kelmarin wat sarapan..hehe sabau jelah ngn budak auni tuh.. dah dia capai muffin tengah2 panas lagi, pastu wat tuam kat muka dia.. makannya idak...

MUFFIN MANGGA

bahan-bahannya :

1 1/2 cups self raising flour

1/2 cup castor sugar
1/3 cup vegetable oil (saya guna minyak masak)
1/3 fresh milk
1 egg, lightly beaten
1 large mango, deseeded and mashed

Caranya:
Ayakkan tepung dan ketepikan. Satukan gula, minyak, telur, susu segar dan mangga. Kacau semua bahan sebati dan masukkan ke dalam tepung. Kacau hingga sebati dengan menggunakan garfu. Saya tambahkan separuh biji mangga lagi dipotong dadu dan campurkan ke dalam adunan. Masukkan adunan ke dalam mangkuk muffin dan bakar pada suhu 180 C selama 20-25 minit.

No comments: