Recent Posts

Sunday, March 6, 2011

kek batik marie

assalamualaikum...
wah..dah terlalu lama tak buat kek nih. saya masih lg ingat, 1st time buat sendiri kek batik masa darjah enam bawak gi sekolah utk jamuan kelas.sbb caranya tak susah, alhamdulillah.. dah tentu menjadi hehe. belajar dr kakak saya yg no.2, tak tahu lah saya mana dia dapat resipi 2...

kali ni, saya ubah sikit resipi lama dulu... sebelum2 nih, tak penah saya pakai milo. yelah, saya tengok bahan dan cara2 buat kek batik nih macam2.. ada yg letak susu pekat, ada yg tak pakai telur kan.. ada yg lapis biskut dengan adunan koko berselang seli, tp saya main gaul je biskut dalam kuali atas dapur hehe

bahan2 dan cara:
450 gram biskut marie
3biji telur
1cawan serbuk koko ( saya pakai yg jenis pahit sikit )
1cawan milo
1 cawan gula
2 cawan air
3 sudu besar planta/butter/marjerin
1sudu tepung jagung

>> satukan semua bahan kecuali biskut di dalam kuali
>> kacau sehingga pekat kemudian masukkan biskut dan kacau rata
>> sendukkan ke dalam loyang/bekas 
>> kemudian tekan ketika masih panas dengan tangan ( alaskan dgn plastik ) sehingga padat
>> sejukkan dan potong

1 comment:

habsahharun said...

nak buat lah..
dah lame tak buat kek ni :)

btw, salam perkenalan..