Recent Posts

Friday, September 24, 2010

~ masak lemak rebung+daging masin ~

rebung!!! saya suka sgt2! tp sure yg fresh punya, tak suka rebung jeruk @ yg sudah diasinkan.. nanti tak lalu plk nak mkn.. rebung sgt best wat masak lemak putih, lemak cili padi dan acar masak. dulu2 saya ingat lg, mak saya celur rebung tu wat cecah ngn budu je.. hehe best sgt. klu kt kampung, rebung tak penah pun nak kena beli kt pasar. ayah saya sendiri yg akan cari.. sampai sekarang pun.

balik cuti raya aritu, punya bykla rebung yg ada.. rebung buluh betung plk tuh hehe. sampai2 je kt rumah mlm tuh, saya makan sahur ngn lauk acar masak rebung. sampai skrg, saya sgt suka ngn rebung. nasib suami pun suka rebung. cara masak rebung yg paling kerap saya masak ialah masak lemak cili padi. ikut suka la, nak tambah udang ke, ayam ke... ngn daging masin pun sgt best!

masa nak bertolak balik Kedah aritu, mak saya bekalkan saya ngn daging, keledek dan rebung yg dah siap disiang satu plastik besar. bleh masak sampai 4,5x rasanya. mjur leh simpan lama, so saya isi elok2 dlm tpprware dan simpan dlm peti sejuk. baru 1x masak.. daging saya asinkan, keledek?? nanti leh guna wat kuah mee hehe. mcm la kt sini takde semua benda tuh kan?

No comments: