Recent Posts

Friday, November 28, 2014

Daging Sekilo Bawang Sekilo

Assalamualaikum....



Alhamdulillah... kali ke2 masak Daging Sekilo Bawang Sekilo.. dan lebih berpuas hati berbanding percubaan kali pertama kat SINI dulu..kali ni tak guna magic pan pun,cuma masak dalam kuali tapi ditutup dengan penutup periuk je.. alhamdulillah, tetap sedap, bawangnya hancur  dan dagingnya sangat lembut..

Kali ni kami gandingkan DSBS dengan ketupat palas frozen hasil air tangan ma dan ayah dari kampung. Ma yang sediakan pulutnya dan ayah yang jadi tukang balutnya. Memandangkan si ali suka makan ketupat jadi minta dorang buatkan sebelum balik ke sini masa raya haji tu..


Seumur hidup belum pernah cuba buat ketupat sendiri.. cuma pernah beberapa kali belajar cara balut ketupat. Nak sediakan pulut, tanak dan kukus sebagainya tak tahu bila nak cuba.. lagipun ketupat bukanlah kuih kegemaran saya dan suami. kadang-kadang kalau musim raya tu, sebijik dua je jamah walaupun ketupat ialah juadah wajib setiap kali hari raya..


DAGING SEKILO BAWANG SEKILO Sumber : kak Amie Bahan-bahan: 1 kg daging (potong kecil-kecil) 500ml santan cair 250ml santan pekat 1 kg bawang besar (potong kasar-kasar) 15 biji lada merah (potong nipis-nipis) 7 biji bawang putih (tumbuk) 3cm halia (tumbuk) 5 cm kulit kayu manis 3 kuntum bunga lawang garam & gula minyak Cara: 1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi. 2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu. 3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu. 4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur. 5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali. 6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula. Gunakan api perlahan. 7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak 8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

DAGING SEKILO BAWANG SEKILO Sumber : kak Amie Bahan-bahan: 1 kg daging (potong kecil-kecil) 500ml santan cair 250ml santan pekat 1 kg bawang besar (potong kasar-kasar) 15 biji lada merah (potong nipis-nipis) 7 biji bawang putih (tumbuk) 3cm halia (tumbuk) 5 cm kulit kayu manis 3 kuntum bunga lawang garam & gula minyak Cara: 1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi. 2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu. 3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu. 4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur. 5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali. 6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula. Gunakan api perlahan. 7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak 8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.

Make Money at : http://bit.ly/copy_wi
DAGING SEKILO BAWANG SEKILO
Sumber : kak Amie


Bahan-bahan:
1 kg daging (potong kecil-kecil)
500ml  santan cair
250ml santan pekat
1 kg bawang besar (potong kasar-kasar)
15 biji lada merah (potong nipis-nipis)
7 biji bawang putih (tumbuk)
3cm halia (tumbuk)
5 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
garam & gula
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi.
2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu.
3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu.
4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur.
5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali.
6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula. Gunakan api perlahan.
7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak
8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.


DAGING SEKILO BAWANG SEKILO Sumber : kak Amie Bahan-bahan: 1 kg daging (potong kecil-kecil) 500ml santan cair 250ml santan pekat 1 kg bawang besar (potong kasar-kasar) 15 biji lada merah (potong nipis-nipis) 7 biji bawang putih (tumbuk) 3cm halia (tumbuk) 5 cm kulit kayu manis 3 kuntum bunga lawang garam & gula minyak Cara: 1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi. 2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu. 3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu. 4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur. 5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali. 6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula. Gunakan api perlahan. 7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak 8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
DAGING SEKILO BAWANG SEKILO Sumber : kak Amie Bahan-bahan: 1 kg daging (potong kecil-kecil) 500ml santan cair 250ml santan pekat 1 kg bawang besar (potong kasar-kasar) 15 biji lada merah (potong nipis-nipis) 7 biji bawang putih (tumbuk) 3cm halia (tumbuk) 5 cm kulit kayu manis 3 kuntum bunga lawang garam & gula minyak Cara: 1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi. 2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu. 3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu. 4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur. 5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali. 6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula. Gunakan api perlahan. 7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak 8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
DAGING SEKILO BAWANG SEKILO Sumber : kak Amie Bahan-bahan: 1 kg daging (potong kecil-kecil) 500ml santan cair 250ml santan pekat 1 kg bawang besar (potong kasar-kasar) 15 biji lada merah (potong nipis-nipis) 7 biji bawang putih (tumbuk) 3cm halia (tumbuk) 5 cm kulit kayu manis 3 kuntum bunga lawang garam & gula minyak Cara: 1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi. 2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu. 3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu. 4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur. 5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali. 6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula. Gunakan api perlahan. 7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak 8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.

Make Money at : http://bit.ly/copy_win






6 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Nampak ssedap Atie.. mcm nak cuba jugak lah DSBS ni :)

Eda Ejai said...

tq ya share resipi.. =D

atie @ ejay said...

Kak,tryla..mmg sedap.cicah dgn roti pun best ni

atie @ ejay said...

sama2 eda.. selamat mencuba

nadia rashid said...

Mesti best ni sbb bawang banyak!

atie @ ejay said...

nadia..sedaaap.rasa manis bawang tu