Recent Posts

Thursday, February 14, 2013

donat permintaan si kakak..

assalamualaikum...

dah genap 2 minggu berpantang di kampung..
insyaAllah Sabtu ni akan ke rumah en.suami di Terengganu dan selepas seminggu di sana
saya akan menghabiskan cuti di rumah sendiri.. bersama suami dan anak-anak..
sekarang en.suami hidup mcm orang bujang lah ye, sendiri sorang2 kat rumah




ok.. donat nih buatnya dah lama.. dalam masa tengah2 tak larat aritu..
tp mengenangkan si kakak yang duk sebut nak donat dan nak buat donat cekelat sama2, saya gagahkan jugak diri ni.. ingat lagi, beberapa hari sebelum tu try jugak buat donat ni.. tp malangnya saya tertumpahkan garam halus dengan banyaaak.. jadi doh tinggal nak rehatkan, jadi habuan cik tong je..


DONUT LEMBUT SALUT COKLAT
sumber: izah
dicuba oleh : atie

2 sk yis mauripan
1/4 cawan air suam
1sk gula

*satukan bahan diatas dan biar berbuih utk memastikan yis aktif.


3 cawan tepung gandum
4 sb gula
1/2 sk garam
2 sb susu tepung
1 biji telur
1/2 cawan air - kurang lebih
2- 21/2 sb butter / marjerin



Satukan tepung, gula, garam, susu tepung ke dalam mangkuk yang besar. Gaulkan sekata dan lubangkan tengah2 tepung. Tuangkan telur, air, yis dan marjerin. Uli sehingga llicin atau tidak melekat ditangan. Biar kan doh didalam bekas yang berttutup atau tutup menggunakan tuala lembab sehingga doh kembang.
Bila doh kembang tumbuk2 untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan donut anda.
Biar sebentar donut naik *15-20 minit* dan goreng dengan minyak panas dengan api sederhana kecil.
Salutkan donut dengan gula halus atau celupkan dengan coklat.
Sedia dinikmati.

 yang bersalut kekacang , untuk saya dan suami..
donat saya nih takde lah gebu sangat.. tak tahu kat mana silapnya..
tp setahu saya, saya memang selalu gagal buat donat yang gebu,
kalau guna yis yng disatukan dengan air terlebih dahulu.. mungkin saya tak tunggu betul2 sehingga yis tu berbuih ke ape...





4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya donat coklat.. anak2 akak pun suka ;-)

Gee® said...

Comelnyaaa... nyam2x

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...donut versi kanak2 suka

asmah yusof said...

Salam kenalan....cantik...kalau anak2 dapat sure happy sgt dia :)