Recent Posts

Monday, May 7, 2012

Popia goreng sedap kak ida

Assalamalaikum..

hai..saya nih asyik tayang menu yang dah basi je kan.. nak buat camana..tak sempat nak update blog. kadang2 bila ada masa terluang, cik mood pulak terbang hilang melayang diangin lalu kan.. popiah ni pun menu masa cuti 1Mei lalu.

dah lama benar tak buat popia goreng.. hajat nak buat popia basah pun masih belum tercapai.. tapi bila tengok kak Ida tayang popia goreng, tiba2 je rasa nak makan hihi biasanya klu buat, saya cuma masukkan taugeh, kangkung dan udang untuk intinya.. teringat pulak masa kat kampung dulu ada sorang pakcik yang jual popia goreng yang sangat sedap bagi saya. intinya cuma taugeh dan kangkung tp kulitnya dibuat sendiri. digabungkan pulak dengan sos pencicah buatan sendiri jugak yang sangat sedap hihi...


Popia Goreng Kak Ida
by : atie
rujukan : Kak 1da 1001resipi

bahan-bahan inti:
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar holland
1/2 biji sengkuang bersaiz besar
sebatang carrot
1/4 kobis
daun bawang
segenggam udang yang dicincang
garam dan perasa secukupnya
minyak untuk menumis dan menggoreng
kulit popia secukupnya
putih telur sebagai pelekat

Cara-cara :
1. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang sehingga naik bau dan layu.
2. Masukkan isi udang dan semua sayuran. Goreng sehingga kering dan masak.
3. Perisakan dengan garam dan serbuk perasa.
4. Sejukkan dan sedia untuk digunakan.
5. Isikan kulit popia dengan inti dan kemaskan gulungan dengan putih telur.
6. Goreng sehingga sedikit keperangan, angkat dan sejukkan.
7. Kemudian celupkan popia yang sudah masak tadi ke dalam batter  ( resipi di bawah ) 
    dan goreng sekali lagi sehingga keperangan.
8. Angkat dan toskan. Hidang panas2 bersama sos pencicah pilihan anda hihi


Bahan untuk batter :
2 biji telur
1 kotak kecil susu
1/2 sudu besar tepung beras
tepung goreng pisang adabi secukupnya

Caranya :
Bancuh semua bahan td sehingga menghasilkan batter yang tidak pekat dan tidak terlalu cair.

5 comments:

Qasey Honey said...

atie...mmg nmpk sedap popia tu...cicah dgn sos pencicah ni mesti la meletop...nyum2

dapurCikWan said...

nampak sedap popia tu kak..makan ramai2 comfirm berebut tu.. =)

zila 4ever said...

atie..cantik popia tu posing yer..mggoda btul...blm ada kerajinan lg nk gulung popia..aaaiisshhh bila la nk rajin nie.:)

Mieza said...

sedapnya atie popia ni..dedulu masa anak ada sorang je mmg rajin wat popia..pastu hubby suka makan..skg ni malasnya bukan main lagi hahaha

Gieyana said...

nmpak sedapnyaa....