Recent Posts

Wednesday, April 25, 2012

Donat Labu

assalamualaikum..

mendonat lagi setelah berjaya dgn jayanya mendonat tempohari..
kali ni buat donat labu plk..pening jugak duk fikir nak buat apa ngn isi labu yg dah dikukus
apam lah, danat la.. bingka pun boleh, roti labu bercheese pun sedap
pastu ada yg cadangkan buat serawa, pengat , kastard dan macam2 lagi lah

sebab nak senang, saya buat donat labu je
pakai resipi yang sama dengan donat kentang..cuma kena lebihkan sedikit tepung
mungkin isi labu tu agak berair berbanding dengan ubi kentang kan...

DONAT LABU
diadaptasi dr resipi donat kentang : kak wan@citarasawan

Bahan-bahan
400gm tepung gandum
11gm ragi instant 
200gm  isi labu
2 sudu besar susu pekat manis
100gm gula halus
75gm mentega ( saya gantikan dengan 3 sudu besar minyak jagung )
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
120ml air ( saya gunakan air suam panas )

gula ising untuk salutan
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara
1. Kupas kentang, rebus hingga empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas. Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan kentang lenyek dan bahan-bahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikait demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang.
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.

Cara saya : satukan semua bahan di dalam mangkuk pengadun. masukkan air sedikit demi sedikit sambil digaul dengan mixer dengan menggunakan mata cangkuk utk doh.. jadi tak perlu lah saya melenguhkan tangan utk menguli doh donat ni hihihi 
seperti biasa, separuh dari donat yang digoreng akan disalut dengan coklat
untuk menarik minat anak2 makan.. takdelah dihias indah, biasa2 je sbb ibunya tak kreatif hihi

 lain kali kalau teringin nak makan donat sedap, buat je sendiri.. boleh jimat kos kan hihi

3 comments:

Ati Masrif said...

amboiii gebunya donat
kak ati buat donat memanjang
tak jadi ..keraslah...frust :)

Qasey Honey said...

slm kenal Atie...
wah cukup bkenan dgn donut labu yg gebuss gebass tu...nk cop yg coklat tu ehhh...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapppnya.. ada kelainan dari segi rasa kan sebab labu tu manis2 sket isinya.. lagi satu.. warnanya pun menarik..