Recent Posts

Friday, March 2, 2012

Ketupat Sotong

assalamualaikum
selamat berhujung minggu bagi yang bercuti hari ni.. termasuklah saya sendiri... Jumaat adalah hari yang dinanti2kan... bolehlah rehatkan sedikit minda dan lapangkan dada dari tempat kerja kan...

menu hidangan petang ujung minggu lepas... dah lama sangat tak buat ketupat sotong. rasanya ni 1st time saya masakkan ketupat sotong untuk suami.. sbb saya mek Klate dan suami oghang ganung, maka saya gabungkan 2 cara memasak menjadi satu...hihi  klu versi Terengganu, kuahnya putih dan ada dimasukkan halba, halia.....dan versi klate dengan kuah manisnya dan bewarna agak gelap kerana menggunakan "nise".. sejujurnya saya kurang menggemari versi negeri kelahiran en.suami.. maklumlah mungkin lidah dan tekak sudah dididik dengan asuhan yang berbeza kan...

 sebelum masak, saja buat2 tanya dekat en.suami...
" nak buat cara Tganu ke Klate nih?"
tentulah dah boleh agak jawapannya... tp demi berlaku ADIL.. utk memenuhi selera saya  dan kehendak encik suami, saya gabungkan kedua versi tersebut... cuma saya skipkan halia je... rsanya?hehe sedaaaaap.
klu nak tengok versi Trengganu punya boleh jenguk ke dapur Kak Nor... rupanya beras pulut tu dikukus terlebih dahulu... saya pulak, rendamkan beras pulut dengan santan 3-4jam baru diisi kedalam sotong.. tp tak boleh penuh, beras tak boleh kembang...


3 comments:

ajumohit said...

sedapnya, pepagi dah tgk sotong sedapnya ehhehee

Tina Othman said...

oh tak pernah makan ketupat sotong ni

atie @ ejay said...

>> aju
hihi sedap nih
>> tina
cubalah...sedap, tp xleh makan banyak2:)