Recent Posts

Monday, February 27, 2012

3k... kesum, kailan dan kangkung

assalamualaikum...

curi masa sikit malam2 nih utk update blog... hati nih teringin yg amat nak mencoret, menaip dan menulis.. tp terpaksa dahulukan keje2 yang bertimbun.. makin dibuat, rasa makin banyak yang tak siapnya... kdg2 keje yg dah lama dirancang tak sudah2.. yg tak terlintas nak dibuat, beres pulak... kadang2 rasa malu jgk dekat en.suami.. sampai je kat rumah, dia dah ada... budak2 dua orang tu duk bergayut je kat geril sliding door tunggu ibunya balik... hebat dan dasyat sungguh kebisian ibu dorang

tp alhamdulillah.. penat camana pun, saya akan cuba masak...
sesampai je di rumah, bukak pintu kereta.. terus pi siram pokok2 sayur dulu... semangat tu..
masuk rumah, keluarkan lauk mentah utk masak...
saya akan pastikan perut kami dijamu kenyang sebelum maghrib...
kadang2 suami bersuara juga "..nampak penat..tak payah masak... abang beli je.."
alhamdulillah..suami memahami...

tp saya kuatkan semangat.. klu boleh nak sedaya upaya elak dr selalu makan kedai
kemudian bila fikirkan budak2 ni, terutama ali yang lalu makan tu..saya jadi bersemangat
walaupun letih, tp seronok dapat tengok diorang semua makan hasil air tangan saya
ada kawan yang bertanya..camana saya bahagikan masa utk anak2, suami, keje
lepas tu masak bagai... hihi saya bukanlah orang yang tepat utk menjawab soalan itu..
apepun tunjang kekuatan saya sudah pasti encik suami yang banyak membantu
dan anak2 penguat semangat....



ok lah... nak cerita pasal kebun saya yang tak berapa nak menjadi kebun lagi
terlebih dahulu nak ucap terima kasih buat en.suami yg sudi ambik gambar ni hihi

tengok je lah pokok kangkung ni.. kurus je... tak macam tuan dia..
rasanya klu sekali tuai pun tak cukup nak buat sayur
ingatkan satu peket tu leh dapat banyak.. rupanya xsampai 15 biji pun dia punya benih

sangat gumbira bila tengok pokok kesum yang subur ni..
yang dalam bekas dulu saya alihkan ke atas tanah.. lebih segar
nanti boleh petik kat laman dapur seniri utkk masak asam pedas dan laksa 
tak yah nak beli kat pasar dah..

pokok2 kailan yang saya alihkan ke atas tanah...
banyak daunnya sudah dimakan belalang dan ulat..
biarkan je lah.. tak tau nak sembur ape

tengoklah... rumput dah mula menonjolkan diri...
tak tahu lah bila boleh nak tuai hasilnya...
rasanya dah lama kailan nih saya tabur benihnya...

yang dalam bekas nih dah saya jarangkan..
letak pulak kat depan rumah...nampak elok je..
tp dlm satu bekas lagi, kecik2 je.. sebab bersesak2 pokok tu..
tak tahu bila nak alihkan...


minggu lepas saya beli biji benih bayam, sawi dan salad..
tak sabar nak tunggu ujung minggu nih...
boleh berkebun lagi....

3 comments:

εïз mummyHaza εïз said...

rajin.... tangan serasi berkebun, haza tanam daun kari pun mcm dah tinggal nyawa2 ikan.. :)

Siti_btp said...

Tak rugi berbudi dgn tanah...

e.l.i.s.s.m.i.e said...

wahh..meriahnya kebun sayur dia..seronoknya :)