Recent Posts

Wednesday, August 3, 2011

puasa sekerat hari... nasi ayam penyet

assalamualaikum...

alhamdulillah.. masuk hari ke3 kita di bulan Ramadhan al-Mubarak nih.. saya?? alhamdulillah... demam dah mula kurang, selsema pun dah macam nak pegi jauh2.. tp batuk dan sedikit rasa "lelah" masih lagi ada... ni duk rumah je.. sbb masih lagi mc.. semalam pegi klinik. mmg waktu tuh demam2 dan batuk2 yg amat.. mmg tak sanggup... doktor nasihat soh sedut gas.. tp saya enggan, nati batal posa... " abih tu camana, tahan ke sampai ke petang? teruk sangat nih.., sedut gas jela.. nati rasa lega"... jwab orang degil.." aaa... tanak tanak.. takpe takpe doktor.."... gasak doktor lagi.." tapi teruk sgt nih, bimbang tak tahan ke petang.." jawab lagi.." takpe balik nih saya telan ubat.." toink toink! hah ape punya jawapan.. maknanya klu balik telan ubat, berbuka puasa lah jawabnya kan.. oleh itu, sikap degilku tak ke mana pun.. sedut jugak gas tuh.. tak penah2 ku tekup benda alah tuh kat idup seumur hidup....

arini, tuan rumah posa ye... rugi betul posa sekerat ari semalam....
meh kita layan nasi best nih.. tengok ajelah ye.. buat sehari sebelum kita start puasa... nih 2nd time buat.

camana?? ada rasa lapar dah ke? sabar ye.. nati buat utk menu berbuka nati... best sgt2..


Resipi Nasi Ayam Penyet
copy from : BlogResipi


Untuk Ayam
1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan
(simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik
- yang pulun makan nih, saya ngn en.suami je.. jd buat 1/2 ekor je.. 2 pun ayam berbaki jgk )½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
- jintan2 tuh saya tak goreng, hehe malas.. tumbuk je terus. pastu guna serbuk ketumbar siap!
1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
1 sudu besar Serbuk Kunyit
½ sudu besar Serbuk Lada Putih
3 ulas Bawang putih
1cm Halia
Sedikit Air
1 sudu kecil Garam
Minyak masak untuk menggoreng.

-Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus. saya pulak tumbuk pakai lesung batu je hehe rajin kan??
-Lumur bahan yang telah dikisar ( ditumbuk ) pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
- (Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)
- Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras. saya tak buat nih
- Panaskan minyak dan goreng hingga garing.


Untuk Sambal


Sedikit minyak masak
20 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
10 biji Cili padi
10 biji Bawang kecil/merah, hiris
3 biji Bawang putih, hiris
5 biji Tomato, potong 4
5 cm Belacan - tak letak, belacan abis:)
2 sudu Ikan Bilis-kite lebihkan cikit
3 sudu gula merah/secukup rasa

-Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
-Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
-Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. -- Angkat dan ketepikan.
- Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
- Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
-Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
-Masukkan gula merah dan gaul rata.
-Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.
-cara orang  pemalas cam saya nih, teramatlah senang... saya kisar semua sekali bahan.pastu panaskan hehe

Untuk Sup.
-Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.-kite tambah ayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut kalo ade).
-Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.

Untuk Tempe dan Tauhu Goreng. 2 keping tahu – potong dadu
1 paket tempe – potong nipis
Sedikit tepung beras.
Minyak masak untuk menggoreng.
Golek-golekkan tahu dan tempe atas tepung beras dan pada lebihan bahan lumuran ayam.
Goreng hingga garing.

Untuk Nasi-yg nie resipi sendirik. kite buat ikut resipi ala2 nasi ayam. utk 2 org makan je nie.

1 cawan beras dibasuh dan ditoskan
3 ulas bawang putih
satu btg kayu manis
dua biji buah pelaga
satu kelopak (kelopak ke? hehe) bunga lawang
sedikit butter
garam
separuh kiub pati ayam/daging
2 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td)

-Panaskan butter. Tumis 3 ulas bawang putih, kayu manis, bunge lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
-Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit.
-Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam/daging. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
-Pindah ke periuk nasi letrik dan masak cam biasa.
saya masak nasi biasa je, cuma letak pewarna kuning, butter dan sedikit garam

Cara hidangan-
Hidangkan ayam penyet,tahu, tempe, sambal dan sup bersama ulam seperti daun salad, tomato dan timun dengan nasi.
*Boleh juga perahkan sedikit asam limau pada sambal jika suka masam.


kali nih saya hidangkan nasi ayam penyet beserta dengan acar timun ringkas.. dicampur dengan cincangan carot dan buah tomato.. pastu tambah sedikit garam dan perahan lemon. timun tuh saya pakai timun kecil, sebesar ibu jari dan panjangnya pun tak sampai sejengkal.. sgt sedap dan rapuh:)

oklah..posa2 nih tak leh citer panjang2 sgt:)

7 comments:

::NureeN:: said...

Rajinnyerr akak.. tgk ni pon dh tergugat.. ;p

izahdaut said...

sambl tu yg sedap!!

Chekgu Azrine said...

fuhh.. terangkat ni..

sedapnya.. ala.. pose

Lovely Kitchen said...

Salam ramadhan...tq sudi singgah LK...nasi ayam penyek mmg sedap!

Semoga ita cepat sembuh dan sihat selalu..take gud care of your health k...

ainnoraini said...

sedapnye...
ade resepi tu..boleh la try...

salam ramadhan...

Juwita Jamaludin said...

salam atie. moga cepat sembuh ye.. sian dia.. nasi ayam penyet sedap sangat.. suka

cik cek said...

Salam Atie....

Salam Ramadhan tuk Atie n family...camana kesihatan...hope dah beransur sembuh...
sedapnya ayam penyet....:)