Monday, August 1, 2011

cabaran hari pertama puasa, kisah duka dan hati yang tabah

assalamualaikum semua...

dah masuk tengahari ni, camana agaknya ngn puasa kita ye? buat saya, hari pertama ini sgt2 mencabar apabila demam datang bertandang menyambut sama kehadiran bulan yg penuh barakah.. batuk, selsema dan demam.. tekak terasa perit dan hidung yg berair... ditambah dengan demam yg melemahkan segala urat sendi dan sakit kepala yg membebani tubuh untuk bangkit...

malam tadi agak lewat saya menyudahkan solat sunat terawih berseorangan.. alhamdulillah dapat disempurnakan juga akhirnya dengan solat sunat witir 3 rakaat dengan ditemani sehelai tuala kecil di sebelah tikar sejadah.. alhamdulillah, dalam keadaan tubuh yg lemah dan kepala yg memberat.. saya dapat sediakan juadah ringkas buat saya dan suami untuk makan sahur...  senang dan ringkas, buat roti john je... mmg kami dah bincang sebelum nih, tanak makan nasi mas sahur...

kisah 1...
http://stalkinglife.blogspot.com/... saya ialah salah seorang drpd silent reader dia punya blog.. ntah tadi tergerak hati untuk berkunjung ke blognya itu.. baru saya dapat tahu yang baby boynya aidan sebenarnya telah kembali dijemput Ilahi.. sangat sedih.. terasa sgt pantas masa berjalan.. saya sangat sedih walaupun tidak diceritakan dengan terperinci cerita kematian si comel aidan... terbayang wajah comel aidan yang tersenyum dan lesung pipit di pipi penghias wajah.... umurnya tak jauh beza dengan ali ilhamy hero kecik saya... saya sangat2 sedih hingga saya tidak dapat menahan rasa sebak dan menangis teresak2.. selepas tidak mampu menanggung esakan dan tangis, saya terus ke bilik air dan menyambung tangisan saya.. bimbang kalau suami perasan...

- saya bertanyakan cerita dr seorang kawan baik saya sejak kecil ttg kisah liyana dan aidan.. aidan demam2 teruk dan disahkan darahnya telah dijangkiti kuman...


kisah 2...
mawar..  juga kehilangan org yg sangat dicintai iaitu bapa kepada anak2nya yg masih kecil... catatan kisah suaminya dijemput Ilahi tercatat di Jalan Pulang. terima kasih Mamamya yg sudi berkongsi duka...


nolly@liyana dan juga mawar, anda insan yang sangat tabah... saya tak pasti, andai saya di tempat kalian, saya akan menjadi setabah itu dan utuh mengaharungi hari2 yang mendatang....

2 comments:

Rosmawani♥ said...

semoga tabah mghadapinya.insyaallah allah lebih mengetahuinya.. :)

lyana said...

Salam atie @ ejay..
Saya baru terbaca ttg Aidan di blog atie. Thanks kerana sudi baca blog saya dan tulis di blog atie. Yup, aidan demam, tiba2 xnak mkn n susu, admitted, within 24 hours dijemput Allah. Saya belum kuat utk bercerita secara details di blog.. Sepahit2 dugaan saya, saya bersyukur kerana sekurang2 nya pemergiannya mudah dan x sakit lama.. :) salam ramadhan..