Recent Posts

Sunday, July 10, 2011

puding mangga berkiwi

assalamualaikum..

buat puding nih hari khamis lepas.. dah tau pun takkan abis sbb pagi jumaat tu nak balik Trengganu, tp buat jgk sbbnya :
1- kes nak rasmi pudding mould nih
2- nak abiskan stok mangga yg dah hampir sbulan dlm esbok
3- terguda sgt2 tengok puding mangga kristal kak nor

walaupun tak 100% ikut sukatan yg kak nor buat, tp menjadi jgk la.. bkn sengaja tak mau ikut.. tp bila je saya nak timbang serbuk agar2 tuh 5gram, duk timbul angka kosong jgk.. agaknya sbb ringan sgt ke ape.. ke sbb saya nih yg tak reti hehe. so, nak ambik jln mudah saya guna sepeket terus serbuk agar2 yg 8gm tu.. pastu kena pandai2lah tambah air tak mau bagi keras sgt agar2 tuh..

 

utk bahagian kristal tuh, suka2 tambah sebiji buah kiwi.. yg tak syoknya bila memandai nih, jadik lah susah sikit.. masa buat bhgn krstal tuh terpaksa cedok balik masuk dlm periuk sikit2.. kesnya bila saya letak potongan mangga n kiwi, adunan tu makin naik dan naik hampir memenuhkan acuan hahaha 

 perasan tak, lapisan puding kat bawah ngn kristalnya tak belen.. pastu lapisan kristalnya tak jernih berkilau2.. huhu mungkin sbb keras.. sukatan air n serbuk agar2 tadi tak kena.. camana nak kena klu suka2 hati mandai2 je kan.. buleh lah utk makan2 kita je.. klu nak jamu org luar, wat malu jelah.. tp sebenarnya esok pagi tuh, potong jgk isi bekas ngn harapan bila singgah skolah hantar buku, otw balik kampung ada lah sapa2 kat bilik guru wat keje ke ape. mmg bernasib baik...
kali nih tak nak letak resipi.. nanti klu betul2 ikut apa yg kak nor buat baru nak tempek resipi kat sini.. jadi sape2 yg teringin nak cuba buat puding kristal sedap.. boleh pergi jenguk dapur kak nor, ada macam2 dessert menarik kat situ..  try buat puding mangga kristal dan stawberry frutti crystal pudding.. saya pun insyaAllah, akan cuba buat lagi nanti..

ok..nak kemas barang2 jap.. dlm kul9 nanti, akan bertolak pulang ke Kedah
arini cuti pertama guna CRK.. bagusnya hehe

4 comments:

Gee® said...

Salam ziarah,
sedapnya puding... yummy!!

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

wahhhhh... bestttt!!!!
kena try ni..
walla!!!

nik rosmawati said...

salam..sedapnya tengok.lawa lak tu :)

Kasih Kita said...

Cantiknya puding akak ni...