Recent Posts

Sunday, July 31, 2011

kek batik dot dot

assalamualaikum...

hari nih, tuan rumah bercuti.. esok cuti lagi.. tambah ngn dua ari minggu, jadi 4 hari.. hehe tp rasa kejap je pun.. walaupun skolah cuti arinih, tp terpaksa jgk antar ali ke nurseri.. sbb ibunya kurang sihat.. oh kesian pulak.. rindu ngn suara ali menegur2 pokok dan burung2 kat luar tingkap nih.. kakak auni masih lagi nyenyak tidur.. tak antar rumah pengasuh sbb jauh nun dekat ngn sekolah..

buat kek batik nih ujung minggu lepas.. kemain lama terperam biskut jari tu.. resipi pun dah lama bebenor saya print out.. tp asyik tertangguh je.. kek batik nih best jgk.. terasa kaya sgt ngn rasa cekelatnya tu. pastu yg istimewanya, ada tambah tepung gandum.. mmg best la kan.


Kek Batik Dot Dot

Source:Pn Zuriana Abd Latip KR(fb) & Kak Am@serojakitchen.blogspot.com
Sharing By: http://sue-hasue.blogspot.com/

BAHAN2NYA:
½ buku buttercup /125g marjerin/mentega
2 cwn tepung gandum *hasue letak 1 1/2 cawan sahaja saya pun
2 biji telur
½ cwn gula
½ cwn milo + ¼ serbuk koko
½ cwn susu pekat
200g biskut jejari *hasue guna biskut 'ball cake'
sedikit esen vanilla



CARANYA
-Pukul telur, butter, gula & susu pekat hingga sebati
-masukkan milo + serbuk koko & tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata
-kemudian masakan dlm kuali dgn api yg perlahan sehingga bertukar warna dan
dikacau selalu. Tutupkan api & patah2 kan dua biskut jejari dan digaul rata
*Boleh juga ditambah coklat chip - jika suka
-Bubuh ke dlm bekas/loyang yg dilapik plastik lalu tekan2 & mampatkan adunan tersebut
-Simpan dlm peti sejuk selama 4 jam dan kemudian bolehlah dipotong.

*Ketika nak meratakan/mampatkan permukaan adunan sarungkan tangan dgn plastik kerana ianya tidak akan melekat dan tekankan perlahan-lahan.


tapi kan.. dot dotnya tak berapa nak nampak elok.. agaknya sebab biskut jari tu malas nak beratur ngn tertib dan sopan.. ataupun sbb tangan yg potong kek nih takdok seni.. nampak tak comel kan.. ape pun kek nih mmg sedap sgt.. m'buatkan saya teringat2 akan rasa coklatnya dan selalu bukak pintu esbok selagi kek tuh berbaki hehe

1 comment:

EZAN IDMA said...

menarik. nk try la:)