Recent Posts

Friday, July 29, 2011

daging dendeng

assalamualaikum....

kali ke 2 saya memasak daging dendeng... since auni suka sgt makan nasi ngn sup, selalu sgt buat sup daging.. pastu sup ayam, pastu sup sayur.. hehe cemuh kata oghe klate klu makan benda yang sama selalu kan... pastu bila tengok kak ita buat daging dendeng yg simple, terus tak teragak2 nak cuba.. tapi saya buat separuh je....

 
kemudian saya tambah sedikit jintan manis.. pandai2 ikut selera lidah yang merasa.. hehe sebenarnya saya rindu ngn  rasa daging dendeng mabeles yang saya penah buat kat SINI.. hasil dr sedikit ubah suai yg tidak mengecewakan... cuma kemalasan sikit nak buat versi tersebut sbb daging lembu tuh saya garamkan dulu sikit, pastu hiris nipis2 dan jemur dulu... pastu tumbuk daging baru goreng dengan minyak.. bunyinya susah je kan...hehe ada masa, lenkali boleh lah buat yang nih..


DAGING DENDENG

by: Pak Engku
copy dr : kak ita

-1 kg daging lembu yg tiada lemak - ita guna batang pinang
-100 gm bawang goreng

Bahan Kisar
-15 tangkai cili kering - digoreng dan dikisar
-10 ulas bawang merah - digoreng dan dikisar
-2 inc halia - digoreng dan dikisar
-3 ulas bawang putih - digoreng dan dikisar

Bahan Tumis
-5 biji buah pelaga
-3 batang kulit kayu manis
-3 kuntum bunga lawang
-5 kuntum bunga cengkih

Daging dipotong nipis kemudian direbus
Apabila lembut, toskan dan kemudian digoreng
Tumis buah pelaga, kulit kayu manis bunga lawang dan bunga cengkih
Masukkan bahan yg telah dikisar kasar tadi.
Biarkan hingga naik bau dan naik minyak
Barulah masukkan daging yg telah digoreng tadi.
Masukkan garam dan perasa kacau rata.
Kemudian taburkan bawang goreng.

1 comment:

izahdaut said...

header cantik!!!
daging ni feveret la.. tapi malas benor nak membuatnnya. hehe