Recent Posts

Tuesday, April 12, 2011

chicken lasagna

assalamualaikum...

dulu dah penah ada sikit2 hasrat nak buat... tapi cam payah je, kita tolak tepi jer makanan italia nih hehe. pastu ari minggu lepas, masa pi shopping barang2 dapur.. main suka hati je sambar kulit lasagna.. tiba2 rasa teringin je nak makan... pastu amik la rencah spaghetti bolognaise & sup krim cendawan maggi.. mcm berguna je kan...

ari ahad tuh, bila ada masa terluang.. google2 la carik resipi lasagna nih.. pastu jumpa kat rumah kak hana.. jln2 lagi jumpa plk kat blogresipi.. hahah terus bersemangat nak buat bila tengok gambar2 lasagna yg sungguh menyelerakan kat situ hihi.. lawa gambar.. pakai kamera ape eh??hehe

 kak hana buat beef lasagna... minta izin tempek resipi kat sini ye:)

Bahan-bahan

  • 8-10 keping kulit lasagna( atie pakai 250gm/sekotak jenama san remo )
  • 300g daging cincang - atie pakai daging ayam + 2keping daging burger
  • 1/2 biji bawang besar holland - cincang
  • 2 ulas bwg putih - cincang
  • 1 tin sos spaghetti original - atie pakai perencah spaghetti bolognaise maggi
  • 3 sudu besar tomato puree@ 2 biji tomato cincang - dua2 atie campur sekali
  • 1/2 biji carrot - potong dadu (optional)- tak bubuh
  • 3 biji cendawan butang - hiris nipis- atie lebihkan
  • 1 sk oregano
  • Air
  • minyak zaitun
  • garam, gula secukup rasa
  • keju mozarella secukupnyer


UNTUK SOS PUTIH
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 1/4 cawan susu segar
  • 1/3 cawan keju pilihan
  • 3 sudu besar butter
  • lada hitam, garam
** atie pakai 1 peket serbuk sup krim cendawan maggi + 200ml susu segar + air + 2 slices kraf cheese
** campur semua bahan, kacau sampai masak/pekat

Cara-cara
  • Rebus kulit lasagna instant mengikut arahan peket. (hana rebus dengan sedikit minyak) Tapi ada jenis lasagna yg tak perlu direbus. Kemudian ketepikan. ( klu ikut kt kotak san remo tuh tak yah rebus pun, tp atie rebus sekejap..nasib rebus, klu tak, sure keras punya..)
  • Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih dan bawang besar hingga naik bau. Masukkan daging. Kacau hingga daging bertukar warna. Masukkan pula tomato puree@tomato cincang. Masak hingga tomato hancur. Kemudian masukkan sos spaghetti, carrot, mushroom, oregano, garam dan gula secukup rasa. Masukkan sedikit air jika kuah terlalu pekat. Masak hingga mendidih dan ketepikan.
  • Utk membuat sos putih , satukan semua bahan dan kacau di atas api yg kecil hingga pekat.
  • Sediakan mangkuk yg bersesuaian utk membakar. Susun kulit lasagna, kemudian sapu rata sos daging... sapu pula sos putih dan taburkan keju mozarella (jika inginkan rasa cheese yg lebih pada setiap lapisan. Jika tak nak ltk pong tk mengapa.) Lapiskan lagi dengan kulit lasagna dan ulangi proses tadi hingga habis. dan last skali adalah sos putih. taburkan keju dan sedikit daun parsley jika suka.
  • Bakar selama 40-60min atau hingga permukaan lasagna keperang2an. Boleh dimakan sejuk atau panas.
sedaap lasagna nih.. cubalah. auni pun makan byk jgk. tp sebab kami ber3 je kat rumah, pastu sedulang siap lasagna nih cam banyak je. saya makan sikit je.. keju banyaks, muaks pulaks. jd, pagi senin tuh, setelah tinggalkan 3 potong utk en.suami, bakinya saya bwk pigi sekolah...
kihkihkih...siap print out resipi n tempek kt peti sejuk.. hehe senang nak rujuk :)

1 comment:

Sidratul Muntaha said...

ya Allah!
ngences aku tgk lasagna nih weih!!
ish.ish...
mesti sedap nih...
tapi,haku kena diet la!
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!