Recent Posts

Thursday, December 11, 2014

tanaman herba yang ada...

Assalamualaikum...

Dah lama tak update pasal tanaman yang ada kat rumah ni..musim cuti sekolah ni banyak lah masa yang ada untuk saya belai-belai tanaman pokok-pokok dan sayuran yang tak seberapa ni.alhamdulillah...

ok, hari ni nak kongsi sedikit tanaman yang boleh dikategorikan dalam keluarga herba yang ada kat rumah ni..

1. Oregano
Masih baru lagi.. adik ipar yang belikan. baru je saya alihkan ke dalam pasu yang lebih besar. Mudah-mudahan akan hidup suburlah hendaknya..


 2. Rosemary
Memang ni antara herba yang paling saya suka.. frust sangat sebab pokok yang saya tanam sebelum ni menggunakan biji benih mati disebabkan terlebih air..masa tu tak tahu cemana cara yang betul nak jaga. Pokok yang kedua ni saya dapatkan di Karnival Hari Peladang dengan harga rm15 sepasu.. sayang nak petik, tak pernah gunakan lagi sebab stok rosemary kering masih lagi banyak..

 3. Kesum
Sukaaa sangat bila tengok pokok kesum ni...alhamdulillah makin subur.. dah beberapa kali saya petik untuk buat laksa dan ikan bakar.. benih pokok ni saya ambik kat rumah di kampung.. sebelum ni memang tak pernah menjadi , jangka hayat yang sangat pendek bila akar pokok sering diserang semut.. tapi kali ni alhamdulillah menjadi.. suka kesum ni berbanding yang dijual kat pasaraya dan pasar pagi yang mana daunnya lebih besar dan kasar tu.. rasa pedasnya sangat berbeza...

 4. Purple Ruffles Basil
saya tanam melalui semaian biji benih yang diberikan oleh adik ipar..alhamdulillah, senang hidup.. tapii tak pernah guna pun hihi comel sangat nak makan.

 5. Mint / Pudina
Pokok ni kerap menjadi sasaran ulat dan belalang.. lepas ni nak kena pruning.. macam dah terbiar sikit.. kalau perasan, dah menonjol batang-batang tua tu..

 6. Licorice Basil
Rasanya basil jenis ni adalah pokok yang sama dengan Thai basil.. saya tak tahu sangat tentang  jenis basil ni.. juga ditanam menggunakan biji benih.

 7. Kemangi
hmmm...baunya sangat harum..ada bau serai.saya baru je belajar makan ulam ni.. sedap rupanya..bila masak nasi goreng mesti saya petik pucuknya dibuat ulam. hari tu ada cuba resepi daging goreng yang menggunakan pes tomyam pastu masuk daun kemangi ni banyak-banyak.. dah lupa apa nama resepi daging tu...

8. Italian Large Leaf Basil
Pokok ni pun saya tanam menggunakan biji benih.. rasanya ni pun dari jenis sweet basil.. cuma kalau diperhatikan daunnya mempunyai bentuk yang sedikit berbeza berbanding sweet basil yang biasa, macam gambar kat bawah tu, bentuk daunnya lebih licin.. ok, daunnya saya selalu petik terutamanya bila buat pizza.. tabur atas pizza banyak2..mmm sedaaap. tapi suami tak minat sangat hehehe

9. Sweet Basil
Masih baru jugak, adik ipar yang belikan..masih dalam pot kecil..nanti akan saya alihkan ke dalam pasu yang lebih besar..

4 comments:

Amie said...

Bila tengok hasil tanaman herba orang,..... jelesnya! Tapi nak tanam malas... pokok serai pun baru nak tumbuh, pokok pudina pulak... asyik kering... haisshhh bilalah nak ada rasa kasih sayang pada pokok nih!

atie @ ejay said...

Tp mangga k.amie menjadii hehe

hazran_rahimi said...

Boleh sy tau camane cara puan semai benih rosemary? Sy dgr khbr sukar nk hidup dr benih. Sy mmg minat nk tanam herba omputih ni tp masalah nk beli anak pokok/dptkan benih berkualti.
Yg rosemary rm15 tu kalo di Cameron leh dapat RM10, sy prnh beli yg RM8 je.
Oregano & thyme pulak sy ade tanam melalui keratan btg, beli paket dr Tesco RM0.99 je sepaket.. hehe

siti shafieda said...

bagusnyaaa..segar bugar nampak pokok2 tu..senang nak masak2 banyak pokok herba :)