Recent Posts

Monday, May 21, 2012

nasi dagang kelate vs teganung

assalamualaikum...

menu sarapan 2 minggu lepas..
tak sabar nak tunggu hujung minggu ni, kami balik kampung.. balik klate dan terengganu juga.
nanti boleh la makan nasi dagang sedap versi dua2 negeri.. kalau buat sendiri kat rumah lagi best..
nanti ada lah orang yang tak kenyang2 makan nasi.. asyik ulang alik masuk dapur..
kalau kat rumah mak sendiri idak lah malu kan... tapi kalau umah mak mertua, kena lah shy2 cat hihi

ni kali ke2 saya masak nasi dagang ala2 terengganu punya
tp lauknya masih dengan versi klate mengikut citarasa saya sendiri..
kalau lauk ikan yang trengganu punya, diorang banyak pakai cili giling kan.. kuahnya pun nampak merah sikit.. sangat berbeza bagi saya.. tp dua2 versi nasi ni punya kelebihan masing2.. dua2nya pun sedap. dan kalau menikmati nasi dagang , wajiblah ada acar... kalau tak suapnya pun perlahan je hihi


untuk resipi nasi saya tak ikut resipi atau sukatan khusus.. masak cukup2 untuk kami suami isteri dan dua mulut kecil makan. kalau tak salah dengar, mak mertua penah cakap bila campur beras pulut agak2 nampak putih je dalam beras wangi tuh ok lah.. jadi saya agak2 je, takde sukat2 pun.. cuma kali ni saya jenguk2 jugak kat resipi kat sini(minami) untuk rujukan

6 comments:

zila 4ever said...

salam atie..bestnya nasi dagang..
biasa kita beli nasi kerabu kt warung2 pantai timur..sblum masuk office..sbb klu nasi dagang cepat benor abis..:)

Mummy GreenyHouse said...

xpenah mkn nasi dagang pun..tetiba tgk entry ni mcm sampai seru utk mencuba nasi dagang..hahah :D

KuNanGKuNanG said...

sedapnye..sy pun suka makan nasi dagang tp nak masak xpandai la..huhu

Chik Mimi said...

bestnya nasi dagang

Qasey Honey said...

menarik ade 2versi lg..jgn gaduh udah la...haha...nmpk sedap n myelerakan tu...

dapurCikWan said...

Both Cikwan suka,..kalau versi ganu biasa guna beras wangi biasa,.tapi kalu kelate biasa guna beras merah tu kan.. siap ada sambal nyor dan teur rebus. cikwan biasa tengok makcik buat..hehehe..kalu ganu biasa mak cikwan buat biasa2 je....org ganu sejati..tapi cikwan suka dua2.. ;)