Recent Posts

Tuesday, April 17, 2012

Mee Bandung Muar Sedap...

Assalamualaikum....
tetiba jumpa gambar mee bandung ni dlm draf post list..
bila ntah tuan rumah masak mee ni..
bulan lepas kot.. mlas plk nak check tarikh kejadiannya
yang pasti masih ingat lg.. aritu ari keje
balik lewat petang dah.. tiba2 rasa nak makan mee bandung..
pastu kat budak kecik dua orang tu saya masak mee kuah putih (mee kuah)

disebabkan stok daging takde masa tu, saya gantikan isi ayam , udang dan sotong je
mmg sedap mee bandung muar ni.. nak2 bila masak sendiri dan makan sendiri kan
kdg2 makan mee bandung kat kedai, tak dapat nak penuhi selera kita kan..
ada yang kuahnya cair , ada yg tersangat masam...
jd yang terbaiknya i


Resepi Mee Bandung Muar SedapSumber :  Dapur Madihaa / Sumber cnp: Dapur Nuridah
saya copy dr : potret Kasih
Bahan-bahan untuk kuah:Utk dimesin5 ~ 6 ulas bawang merah3 ulas bawang puteh10 tangkai cili kering ~ dipotong & rebus hingga lembutsegenggam kacang tanah ~ digoreng dan dimesin halus1 paket udang kering (2 1/2 sudu besar) ~ dimesin bersama kacang tanah300 gram daging ~ potong nipis4 biji telur2 sudu sos tomato4 sudu sos ciliSedikit minyak masak ~ utk menumisGaram secukup rasa2 sudu besar gulaair secukupnya1 ikat sawi ~ dicelur2 helai daun kubis ~ tak letak4 batang jagung muda ~ tak letak2 bungkus mee kuning ~ dicelurlimau kasturi ~ optionaldaun sup ~ optionaltauhu goreng ~ optionalbawang goreng ~ optional
Bahan-bahan untuk cili jeruk
3 tangkai cili merah ~ dihiris tebal
3 tangkai cili hijau ~ dihiris tebal
sedikit air panas
1 sudu cuka
sedikit garam
Cara2.
1. Sediakan dahulu cili jeruk dengan mencampurkan semua bahan2nya & biarkan cili terendam dengan bekas yang bertutup.
2. Panaskan sedikit minyak, dan tumiskan kesemua bahan-bahan yg telah dimesin sehingga naik baunya.
3. Masukkan 3 mangkuk air bersama daging (Saya masukkan dlm 1 2/3 blender air untuk empukkan daging)
4. Setelah daging empuk, masukkan pula kacang tanah dan udang kering yang telah dimesin tadi.
5. Setelah beberapa minit, masukkan sos cili, sos tomato, garam & gula secukup rasa.
Nota Sabrina: ** kalau ikutkan resepi mee bandung Muar yang asli, tak ada letak sos tapi Sab degil.. nak letak gaks.. hehehe Ampun Mak…
6. Kacau rata semua bahan dan kemudian keluarkan daging dari periuk.
7. Pecahkan telur sebiji demi sebiji ke dalam periuk (lebih selamat pecahkan dulu dalam mangkuk lain sebelum dimasukkan ke periuk bimbang jika ada telur yg busuk) dan perlahan kan api dapur. Biarkan sehingga telur masak.
8. Setelah telur masak, masukkan kembali daging yang dikeluarkan tadi.
Nota Sabrina: ** Sab buat macam ni supaya telur tu tak bercampur dengan daging, nanti buruk rupanya.. hehehe
9. Setelah siap semuanya, boleh lah dihidang dengan mee, sayur sawi dan juga cili jeruk. (saya campurkan sekali sayur2an di dalam kuah selepas telur dah masak.. kemudian barulah masukkan daging) 
Nota MaDiHaA : Kepekatan kuah terpulang pada selera individu jadi jumlah air yang dimasukkan ikut keperluan masing2 ye.


2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam atie...
t.kasih sudi mencuba resepi tu.. hasil perkongsian seorang sahabat.. alhamdulillah kena dgn selera atie sekeluarga.. memang sedap pun kan... hehehe... resepi pior dari orang muar tu....

Anonymous said...

I was curiοuѕ if you еver thοught of chаngіng the structurе of yοur site?

Its very well wrіtten; I lovе ωhat youve
gоt to say. But maybе you coulԁ a littlе more in the ωay of content
sо people could conneсt with it better.
Youve got an awful lot of text for only having οnе or 2 images.
Maybe you could spaсe it out better?

Mу web page; build a boat