Recent Posts

Thursday, October 20, 2011

Puding Laici Dangdut

assalamualaikum...

ketinggalan betul ngapdate belog nih.. hihi nih dah lupa tarikh buat puding yg namanya cam lagu la pulak kan... yang pastinya buat sehari dua sebelum bulan puasa aritu.. 1st time tengok puding nih kat belog kak ummi. pastu peram lama2 nak buat buat puding nih.. padahal simple je pun.. resipi asalnya oleh kak hanieliza.. 

 bila dah buat tu, baru saya tahu... agaknya dinamakan dengan puding laici dangdut sbb tekstur dia yg sgt lembut dan goyang2 gitu dlm sudu bila nak makan.. resipinya sgt simple dan senang nak buat.. rasanya? jgn tanya.. buat je, pastu baru tahu jawapan dia hihi saya duk ulang alik bukak pintu peti ais ngabiskan pudingnya.. akibatnya??? demam yg teruk dan batuk2.. bila pi klinik, doktor cakap ada asma.. mmg saya takleh nak bunyi suara. buka je mulut nak bercakap, terus batuk2.. sampai kena sedut gas.. haha penangan puding laici dangdut nih:)

 Puding Laici Dangdut
sumber : chef hanieliza


Bahan
10 gm agar2 serbuk atau 1 paket agar2 biasa [28 gram]
2 liter air
2 cawan gula
2 tin laici [asingkan airnya]
1 tin susu cair
Cara:
1. Masakkan agar2 serbuk atau agar biasa bersama air sehingga mendideh.
2. Masukkan gula. Biarkan mendideh lagi. [jika gunakan agar biasa kena tapis]
3. Tutup api. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
4. Tuangkan dalam acuan [terpulanglah nak acuan besar atau mangkuk kecil]. Bila dah sejuk masukkan dalam petisejuk.
5. Hidangkan bersama buah laici yang diasingkan tadi.

NOTA
Puding laici ni agak lembut sedikit...so kalau nak makan potongkan [jika gunakan acuan besar] atau tuangkan dalam bekas dan gunakan sudu kecil untuk memakannya.....
makan ngn lontong.. masa tuh rajinkan diri jugak sbb dah nak masuk bulan puasa... mengidam sgt2 nak makan lontong hihi

1 comment:

+kasih+ said...

mohon copy resepi ye.. nak cuba buat.. nmpk mengancam sangat gambar tuh.. terliur rasernye..