Recent Posts

Sunday, February 13, 2011

kek lapis alwani

1st time buat kek lapis..terus jatuh chenta! ambik resipi nih kt blog kak dayang. sebenarnya dah lama peram resipi nih. cuma semalam baru berkesempatan utk buat.. sambil masak utk makan malam sambil mengukus. kejap je pun buat kek nih.. asal nak buat awal lg, tp tertidur ngn dua budak comel 2 hehe
 sebelum makan nasi malam td, dah terusik hampir separuh kek kena makan dek kami 3org. nasib ali tak leh makan lg.. hehe kenyang sblm makan nasi.. mujur siang 2 belum jamah nasi. en.suami kata sedap. auni pun puji best2 sambil angkat ibu jari.. tp yg ibu tak bestnya, bila dia gigit kismis terus dia luahkan balik n sepahkan atas lantai.. eeei geram kat budak buas sorang ni.
 walaupun saya gagal utk melapis dgn cantik sbb xsabar tunggu lapisan kek keras, asyik duk buka tutup tudung pengukus.. tp saya gerenti akan buat lagi kek nih sbb rasanya yg sedap dan moist 2 mmg memikat tekak saya nih..  tambah ngn color dia yg menyala 2.. hehe pandai2 letak color biru.. dah 3 color 2 je yg ada kat dapur saya hehe

utk resipi asal, boleh klik SINI ye
resipi/bahan2
1 cwn tepung gandum
1/3 cwn horlicks
5 biji telur gred A (suhu bilik )
200gm marjerin ( saya guna buttercups )
1/2 cwn gula halus
1/3 cwn susu pekat manis
kismis hitam secukupnya dihiris
1sudu teh esen vanilla
pewarna

cara2:
1. sediakan pengukus. panaskan air. sediakan loyang, sapu mentega dan taburkan tepung
2. ayak tepung bersama horlicks dan ketepikan
3. pukul mentega dgn gula sehingga kembang
4. masukkan telur satu persatu ,kacau
5. masukkan susu, kacau
6. masukkan tepung+horlicks dan kacau sebati
7. masukkan esen vanila dan ratakan
8. bahagikan adunan kepada 3 bhgn (saya letak biru,pink,hijau)
9. tuangkan 1 lapis adunan,tabur kismis dan kukus
10. bila adunan pertama keras/masak..ulang melapis shg habis
11. kukus kek shg masak


1 comment:

Sari Yusa Ibrahim said...

salam, wah.. tngok senarai bahan jer dah tau kesedapan kek ni... yummy!