Recent Posts

Saturday, October 2, 2010

~ bunga kantan ~

sape tak kenal bungan kantan?? semua kenal kan.. antara bhn terpenting jgkla dlm masakan bg saya. contohnya asam pedas, kerabu, ulam laksa dan kuahnya.. pastu leh masuk dlm rencah utk bakar ikan jgk. kdg2 saya potong halus2, nipis2 campur ngn bawang, serai hiris, cili api, limau nipis yg dihiris halus semuanya pastu campur kicap manis pastu cecah ngn ikan bakar.. mmm best sgt!

semalam mintak en.suami beli utk bakar ikan.. harga bunga kantan yg bersaiz jari telunjuk dan pendek dr jari 2 harganya RM1.50.. terkejut kami.. naik harga ke? ke penjual 2 silap. tak pun menurut en.suami mungkin jd mahal sbb satu2 gerai 2 je yg ada buka sbb dh tengahari.. mm mungkin jgk kot. tak kisah la saya pun..

balik dr makan mlm td, singgah kedai runcit yg jual brg2 basah sbb saya nak cari serai utk perap ayam. pastu tertengokla bunga kantan selonggok. suruh en.suami beli lg, mana tau lg murah dr yg dia beli tengahri td.. masuk2 je kereta, dia tanya..
 "...nak tau tak harga bunga kantan ni?.."
"..berapa? " tanya saya..
" RM3 sebatang.., tokey kedai siap kata sblm abg bayar, bunga kantan ni mahal rm3.. nak beli ke?"

oooh sgt terkejut kami.. kenapa harga naik sampai camtu ye? agaknya bunga kantan nih dah susah nak dapat.. so, peluang penduduk kampung yg ada tanam pokok bunga kantan nih utk tingkatkan pendapatan anda.. bagus jgk kan? kt bandar mna ada diorang nak tanam pokok ni.. xcukup tanah..

inilah dia bunga kantan yg bernilai rm3 itu...

2 comments:

Wafi comel said...

Memang pun ...dah ramai yg bersunggut harga bunga kantan naik kat Kedah , tp x sangka plk sampai semahal tu .....

atie @ ejay said...

2la..mcm xcaya je.tgk kt s/mrket pun harga murah lbh krg,tp lg murah