Thursday, March 17, 2011

begitu rupanya perasaan seorang ibu...

assalamualaikum...

nih cerita ttg seorang ibu yg menyusukan anaknya yg masih kecil.. ibu tu sape lagi klu bukan tuan punya belog nih hehe sayalah tu. peristiwa berlaku pada petang kelmarin dulu.. ok serius sikit!

sebenarnya 2 hari lepas mood incik ali cam tak berapa elok je.. tak tahu lah kenapa. asyik merengek je tak mcm biasa. maka susah sikit utk saya bergerak sana sini nak buat keje. matanya mcm ditahan2, tak tido.. klu tido pun sekejap2 pasti terjaga. petang 2 selepas mkan tengahari saya ambik peluang baring sebelah incik ali dan hampir terlelap. pastu terjaga sbb dia merengek2 lapar. cuba bagi nenen sambil baring, dia tak nak... belum sentuh pun lagi mulutnya ngn N, dia dah nangis2.. mungkin dia tak selesa, saya ribakan dia.. pun sama. nangis kuat sgt2 macam sakit2 je.. saya masukkan jari, terus dia hisap. kuat!mmg lapar sgt.

saya pun dah mula panik, tak tahu nak buat ape. suami tanya  stok susu ada tak? takde! yg ada kat bawah 2 masih lg beku sbb baru je keluarkandr freezer. dah kalut dengar dia nangis, minta suami bawakan pam manual.. ya Allah, sikit je keluarnya. tak sampai 2oz pun . bagi dulu kat ali, dia minum je.. sambung pam lg.. sikiiiiit sgt hasilnya. heran sgt.. saya mmg frust n putus asa sgt. try plk pam letrik... hasilnya pun sama.. sabar! sabar! dlm 15minit jgk, baru ok... dia pun kenyang.

dlm kepala saya dah mula fikir macam2.. kenapa ali tolak direct b/f nih? byk kali saya cuba susukan dia.. dia tetap tak nak dan nangis teresak2 gitu. macam sakit2. sedih yg amat... dah mula lemah longlai segala sendi saya rasakan masa tu. petang dlm kul6, suami ajak jln2 kat bawah.. kesian auni berkurung dlm rumah je... hati saya berat, kepala saya serabut fikir pasal ali taknak direct nenen ngn saya.. tp turun jgk bila suami beria-ia.. dlm kereta try lg susukan dia.. hasilnya tetap sama... malam 2 suami terpaksa panaskan frozen ebm yg dah cair..

saya dah mula nangis2. rasa mcm keciiiiwa sgt. bertalu2 soal suami kenapa ali tak mau?? suami kata ali dlm mood tak elok 2... nanti ok lah.. jgn putus harapan plk.. kata2 memujuk hati saya. tp saya tak leh nak tahan, nangis lagi.. walaupun ali minum susu saya, tp dah tak sama.. dah takde lagi hubungan istimewa kami berdua kan.. saya tak nak ulangi kesilapan saya terhadap auni dulu... masa tu Tuhan saja yg tahu perasaan saya. tak penah lg saya rasa sedih yg pelik sgt masa tu... suami nasihat lagi... jgn fikir bukan2 dan jangan stress! ye, saya cuba kawal perasaan...

alhamdulillah tengah malam tu, ali mula nenen scr direct setelah saya berpuas mencuba.. saat tu gembira yg amat! sengih2 sampai mulut ke telinga hehe tp tak selancar biasa utk mulakannya.. arini pun sama, tp alhamdulillah.. saya berjaya pujuk dia. camana pun, dlm hati tetap rasa takut dan bimbang.. takut perkara yg menakutkan saya itu berulang.. suami kata... ntah2 ali jd camtu sbb bagi dia bagi dia isap puting/pacifier??... toink toink! fikir2!


anak ibu dah mula isap tangan/jari.. sampai basah sarung tangan, terpaksalah ibu tanggalkan.
yaAllah.. permudahkan urusan kami...



5 comments:

Unknown said...

setahu sy la kan..ibu tdk digalakkn mberi bayi susu botol sndri sbb tkut nnti bb akn confuse.sbb dia dh biasa menyusu direct ngan kita, tiba2 kita gi bg botol plk. seeloknya suami yg bg. sy dulu ms train anak menyusu guna botol sbl msuk kerja, siap menyorok lg x bg dia tgk muka saya. smpai skrg pn ummair hnya menyusu dgn botol di rmh pengasuh shj. kt rmh lgsg x bg. ms tu mmg lah sedih yg amat sbb rasa cam xleh terima hakikat bhw anak tdk menyusu direct ngan kita.padahal kita kn kna kerja. itulah..perasaan seorg ibu kn?

alinalan said...

Sabar atie... Jangan stress tau... Faham sgt. Alin dulu pun pernah lil dzakirah tak nak minum direct w/pun nak tido... sedih teramat sbb dah biasa bagi tak pernah tolak... pastu check mulut dia ada ulser...

keep bg jer & talk dgn baby... kena minum susu momma... so that cepat sihat & cepat besar... jgn kasi momma sedih yer sayang...

smile sis & be happy yer!!

Unknown said...

samalah dgn ragam firas kat umah ni...2-3 hari ni mood x berapa nak baik...tido pun x brp nak lena...t'kejar2 mama buat keje..nasib baik ada kakak yg tlg tgk2an adik...

Anonymous said...

atie..maybe ada benarnye sbb kita sumbatkan dia dgn pacifier..jjgn puts asa..fit suka bc experience ibu2 yg BF baby ni sebab i hav a very bad experiece..tp bila Raif dh besar dan bijak..saya fikir..rezeki Raif merasai susu nenen saya hanya banyak tu sahaja..jgn risau okay..everything will be fine

munna said...

bersabarlah atie... mungkin ali confuse dgn susu yg guna botol tu...sebab floww dia laju je dari ug direct dgn kita